تمرکز در حین تمرین – بخش چهارم

درودها بر شما، اجرای یک تمرین بدنسازی به شکل شتاب زده، می تواند به راحتی باعث کاهش تمرکز شما بر روی عضلات هدف شود. برای مثال فرض بفرمایید که قصد شما این است که جهت عضلات سینه ای، به اجرای یک تری ست بپردازید، فرضا قفسه سینه دستگاه باترفلای، پرس بالا سینه دمبل و در نهایت اجرای حرکت پارالل، خوب ماهیت سوپرست ها یا همین اجرای سه حرکت مختلف بر روی یک عضله به شکلی که حداقل استراحت را در بین ست ها داشته باشید که می شود تری ست، باعث می شود که شما در حین اجرای حرکت اول، ذهنتان درگیر حرکت دوم و سوم باشد، فرضا باشگاه هم چندان خلوت نیست، تمرکز شما به سمت دستگاه و یا هر ابزار مورد استفاده دومی می رود، اگر هم امکانات یا نوع حرکت و یا جمعیت حاضر در باشگاه به شکلی باشد که نگرانی از اجرای به موقع حرکات بعدی وجود نداشته باشد، باز هم اکثرا ذهنشان به دنبال حرکات بعدی است.

برای مثال اگر قرار باشد هر سه حرکت را تا ناتوانی پیش ببرند، ذهن دخالت کرده، چندان به فرد اجازه نمی دهد که در حرکت اول تا اوج واقعی ناتوانی پیش برود، چرا که نگران است که مبادا در حرکت دوم کم بیاورد، برای حرکت دوم هم، در فکر حرکت سوم است. به همین دلیل است که افرادی همچون دوریان یتس، در زمان دوران قهرمانی شان، از اینگونه رویه ها استفاده نمی کردند، چرا که معتقد بودند باعث کاهش تمرکز شده و حتی می تواند ایمنی اجرای حرکات را، در آن وضعیت استفاده از وزنه های فوق سنگین، به شدت به خطر بی اندازد.

البته، اغلب از این رویه ها، به شخصه در برنامه شاگردانم استفاده می کنم، این دیگر هنر ایشان است که سعی در افزایش تمرکز خود، روی ست در حال اجرای تمرینی، داشته باشند.

ادامه دارد…
شاد باشید.
مهران موسوی پور

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *