محرک های توسعه عضلانی – بخش نهایی

درود بر شما، مورد دیگری که می تواند به شدت، شما را در توسعه مداوم عضلانی، یاری رساند، تغییر رویه تمرینی، به هر شکل ممکن است، این امر موجب خواهد شد که بدن شما به یک رویه عادت نکرده، بخصوص سیستم عصبی عضلانی شما، با تغییرات حساب شده ای که در تمرینات شما اعمال می شود، یارای توسعه توده ماهیچه ای شما، باشد.

برای مثال شما عادت داشته اید که در ابتدای تمرین عضلات چهار سر رانتان، از حرکت جلو ران دستگاه استفاده کرده، پس از آن فرضا به سراغ پرس ران یا اسکوات رفته و در نهایت حرکت هاک اسکوات (نوشتار و تلفظ درست آن هاک است نه هاگ، خودم هم این اشتباه را زیاد مرتکب شده ام) می روید. حال برای گیج کردن بدن، در ابتدا پرس ران، پس از آن هاک و در نهایت جلو ران یا اینکه اول هاک، سپس جلو ران و در نهایت پرس ران….
اینها باعث خواهند شد که بدن شما با این روند آموخته نگشته و مسیر رشد مداوم را طی نماید. برای این منظور می توانید پس از مدتی تحقیق و جستجو و همچنین آزمون و خطا، بهترین حرکات را برای بدن خود شناسایی کرده، و به صورت دوره ای در برنامه تمرینی خود از آنها بهره برده و یا جای آنها را در تمرین با یکدیگر، عوض نمایید.

روندی دیگر، تعویض تکنیکهای تمرینی است، مجددا با استفاده از آزمون و خطا، به مرور، بهترین تکنیکهای مناسب بدن خود را شناسایی کرده و فرضا دو هفته یکبار، اقدام به تعویض آنها، نمایید.

همچنین می توانید ریتم اجرای تکرارها را نیز تغییر دهید، فرضا یکبار با وزنه ای که در شش تکرار به ناتوانی می رسید ولی با ریتم دو ثانیه دامنه مثبت، سه ثانیه دامنه منفی، حال با همان وزنه (البته می تواند طبق اصل اضافه بار، کمی هم مقدار وزنه تغییر کرده باشد) ۱۰ تکرار تا ناتوانی ولی اینبار یک ثانیه دامنه مثبت و دو ثانیه دامنه منفی، در هر دو حالت، زمان تحت فشار بودن عضلات، در مجموع سی ثانیه بوده ولیکن، به دلیل تغییر رنج تکرارها، بدن گیج می شود و مجددا رشد را در پیش می گیرد.

امیدوارم که این سری پست ها نیز، خدمتتان مفید واقع شوند.
اگر به دنبال اجرای ورزشی با پشتوانه علمی و تجربه به صورت همزمان هستید، می توانم شما را در تنظیم برنامه های تغذیه ای و تمرینی تان، یاری رسانم.
ایدی تلگرام جهت تهیه برنامه:
@mehranmoosavpour
پاینده و سعادتمند باشید.
سید مهران موسوی پور

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *