کاهش کمیت، افزایش کیفیت – بخش هفتم

درودها بر شما، پس در مجموع هدف شما از یک تمرین بدنسازی، می بایستی تحریک عضلات به افزایش قدرت و حجم ماهیچه ای را در بر داشته باشد. خوب همانطور که بارها عرض کرده ام، این تحریک هم در اثر رعایت اصل اضافه بار رخ می دهد. به طور کلی، زمانی که سعی می کنید کیفیت تمرینی خود را افزایش داده و بر درصد به ناتوانی رساندن فیبر عضلانی یک عضله درگیر در تمرین، بی افزایید، باید حتما کمیت تمرین را کاهش دهید، چرا که این دو کاملا در مقابل یکدیگر قرار می گیرند.

معمولا افراد دچار اشتباه شده و بدون کاهش کمیت تمرینی، سعی می کنند تعداد ست ها را حفظ کرده و ناتوانی و چه بسا فراتر از آن را نیز در تمرین، بکار گیرند. در کنارش، می خواهند به طور مداوم، اضافه بار را هم بر دوش عضلات خود تحمیل نمایند. چند ست از تمرین که می گذرد، در اکثر موارد، ورزشکار متوجه می شود که نمی تواند همانند سابق در حین اجرای یک ست تمرینی، عضله مربوطه را منقبض نماید، چه برسد که اصل اضافه بار را هم رعایت کنید. این مطلب از عدم کاهش مقدار تمرین ناشی شده است.

صد البته، بدن شما دارای یک حداکثر ظرفیت برون ده می باشد که در زمان عبور از آن، بدن یک شیب نزولی را جهت صرف انرژی در تمرین، در پیش خواهد گرفت، اینجا است که اگر ورزشکار بخواهد همانند سابق، تعداد ست ها را بالا نگاه دارد، حسابش معلوم است، تمرین زدگی و کاهش قوا و حجم توده عضلانی.

ادامه دارد…
شادمان باشید.
مهران موسوی پور.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *