معیارهایی جهت تمرینات بدنی با استفاده از وزن بدن – بخش نخست.

درود بر شما، در ابتدا بایستی این نکته را عرض کنم که تمرینات با وزن بدن، بر خلاف تصور عموم، می تواند بسیار سخت و کشنده باشد، برای مثال در حرکت شنا، انواع مختلفی از جایگیری دست و تنه وجود دارد، برخی از آنها آنچنان سخت اجرا می شوند و چنان فشاری را بر بدن تحمیل می کنند که شاید اگر شما فرضا بتوانید ۵۰ تکرار شنا معمولی را اجرا کنید، به زحمت قادر به اجرا ۵ الی ۱۰ تکرار از این گونه تنوع حرکتی باشید. پس به هیچ عنوان این حرکات را دست کم نگیرید.

مثلا یکی از این انواع، شناء کمانگیر یا Archer Push Up است که در صورت اجرای درست دامنه حرکتی و بدون تقلب، واقعا ورزشکار مربوطه را به چالش می کشد. برخی منابع آموزش علم تمرین، حتی تا تعداد ۳۱ مدل انواع شناء را معرفی می کنند. جهت دیگر گروه های عضلانی، هستند حرکاتی که شما ممکن است حتی قادر به اجرای یک تکرار از آنها نباشید، برای مثال اجرای پشت ران با وزن بدن که واقعا می تواند شما را به چالش بکشد و یا اجرای بارفیکس های تخصصی جهت اعمال بار حداکثری به عضلات دو سربازویی.

اجرای حرکت شنای کمانگیر بوسیله تی آر ایکس
شنای کمانگیر
پشت ران به وسیله وزن بدن و ترکیب آن با شنا

خیلی از عزیزان گلایه می کنند که واقعا وقت رفتن به باشگاه را ندارند، بنده در اینگونه موارد همیشه تمرین با وزن بدن، در منزل را پیشنهاد می کنم، برای مثال اگر شما میله بارفیکس و یا طناب تی آر ایکس در اختیار داشته باشید، صد ها حرکت مختلف را می توانید اجرا کنید، تنها با تی آر ایکس می شود بیش از ۲۵۰ حرکت مختلف اجرا کرد. فرضا جهت اجرای جلوبازو با تی آر ایکس، اگر وضعیت بدنی را در موقعیتی تقریبا موازی با زمین قرار دهید، شاید به سختی بتوانید بیش از ۵ تکرار از این حرکت را اجرا کنید. در روزهای آینده به معیارهایی جهت انتخاب حرکات و تعداد ست و تعداد تکرارها در خصوص تمرینات با وزن بدن، خواهم پرداخت.

ادامه دارد…
پیروز و پاینده باشید.
سید مهران موسوی پور.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *