درک اشتباهی از برخی تکنیکهای تمرینی

درود بر شما، به کرات از نزدیک شاهد تمرین خیلی از عزیزان پرورشکار بوده ام که در حین اجرای یک ست تمرینی و با رسیدن به یک تعداد تکرار مشخص، برای مثال قدری از وزنه کاسته اند و یا درخواست کمک از یار تمرین کرده اند و یا اینکه بلافاصله به سراغ حرکتی دیگر رفته اند.

در اینگونه موارد ورزشکار مربوطه به اشتباه تصور کرده است که در حال اجرای تکنیکهایی همچون درآپ ست، تکرار های کمکی و یا سوپر ست، نموده است، در حالی که اصل داستان چیز دیگریست.
ورزشکار از این تکنیکهای شدت دهنده در حین اجرای فرآیند توسعه عضلانی (چون ممکن است در رویه هایی دیگر و به منظور مقاصدی خاص، مثلا چند حرکت را بدون رسیدن به ناتوانی پست سر هم اجرا کنند)، استفاده کرده تا درصد درگیری فیبر عضلانی را در تمرین بالابرده، تعداد فیبر عضلانی بیشتری را به ناتوانی رسانده و توده عضلانی وسیع تری را به رشد تحریک نماید.

زمانی که در برنامه فرد ذکر شده است مثلا ۱۰ تکرار پرس بالا سینه بعلاوه ۳ تکرار کمکی، یعنی اینکه ورزشکار بایستی در ابتدا وزنه ای را انتخاب کند که در رنج تکرار ۹ الی ۱۱ به ناتوانی برسد، سپس سه تکرار کمکی، آنهم همانطور که در گذشته شرح داده ام، کمک گرفتن در حد نیاز تنها در دامنه مثبت تکرارها، سه تکرار دیگر را نیز به اجرای بگذارد، نه اینکه وزنه تمرینی ایشان به گونه ای انتخاب شده باشد که در زمان رسیدن به تکرار ۱۰، تنها کمی ایشان را خسته کرده باشد، در ادامه هم تکرارهای کمکی، این رویه تنها اتلاف انرژی و وقت می باشد.

در سوپرستها و درآپ ستها و دیگر تکنیکهای شدت دهنده نیز داستان بر همین منوال است. بایستی بخش اول را تا ناتوانی و شاید فراتر از ناتوانی پیش برد و سپس به اجرای تکنیک مربوطه پرداخت تا به هدف مورد نظر نائل شد.

پرورش عضلات و شکل دهی بدن، یک علم و دانشی پیچیده است. پس با دانش به ورزش بپردازید.
پاینده و پیروز باشید.
سید مهران موسوی پور.

قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید، مطالب عالی و واقعا علمی و کاربردی بنده در تمریناتم کلی استفاده کردم و متاسفانه وقت کافی ندارم که زیر تمام مطالب نظر بدم ولی واقعا وقتی وارد سایت شدم تا دوساعت از خود بی خود بودم چون مطالب واقعا کلیدی ان، خدا قوت ادامه بدین ماهم میخونیم و دعاتون میکنیم، فقط یه سوال تمرینات با شدت مضاعف باید دوره ای باشد یا میشه برای کل سال از این نوع تمرین استفاده کرد؟ ممنون از سایت خوبتون

    • درود بر شما جناب لشگری بزرگوار، ممنونم از پیام پر مهر جنابعالی. تمرینات با شدت مضاعف را می توان در تمام دوران ورزشی یک ورزشکار، بکار برد، منتها بایستی در نظر داشت که استراحت های فعال، و یا استراحت های کلی، مثلا هر سه تا شش ماه تمرین بین ۳ تا ۷ روز استراحت کامل را برای بدن در نظر گرفت، استراحت فعال هم مثلا اجرای تمرینات برای یک هفته بدون رساندن عضله به ناتوانی و تنها ایجاد پمپاژ خون در عضلات، برایتان آرزوی موفقیت دارم. پاینده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *