پرورش عضلات کول، سرشانه – بخش بیستم

درودها بر شما، به سراغ پرس سرشانه دمبل می رویم. به صورت کلی، اگر در حین اجرای این حرکت کف دستان شما به سمت هم قرار گرفته باشند، بر درگیر شدن بخش میانی سرشانه ها خواهید افزود. البته پرس سرشانه دمبل، انواع مختلفی دارد که تا جای ممکن به بررسی هر کدام می پردازیم.

جهت اجرای حرکت، بهترین رویه نشستن بر روی یک نیمکت دارای سطح حمایت کنند کمر است، به شکلی که بتوانید به راحتی و به صورت کامل، بالاتنه خود را به آن تکیه بدهید و بالاتنه نسبت به حالت عمود، یک زاویه ۱۵ درجه را تقریبا پیدا کند، به این ترتیب، هم از اعمال فشار بیش از حد به ستون فقرات جلوگیری شده و هم از درگیر شدن بخش فیبر بالایی عضلات سینه ای کاسته شده و ورزشکار مربوطه خواهد توانست، با تمرکز بیشتری به جابجاسازی وزنه و پرورش عضلات هدف، بپردازد.

ابتدای دامنه مثبت در زمان مماس شدن دمبل ها با خط گوش های شما بوده، البته این حالت در زمانی کاربردی است که آرنجها را به سمت بیرون باز می کنید و دمبل های در این بخش در دو طرف سر شما قرار می گیرند که اگر در این حالت کف دست ها به سمت هم باشند، بهترین موقعیت درگیر شدن بخش میانی سرشانه در این حرکت پرسی، ایجاد خواهد شد. اگر هم کف دست ها به سمت جلو باشند، بر درگیری بخش جلویی سرشانه ها افزوده شده و از کارکرد بخش میانی، کاسته خواهد شد.

انتهای دامنه مثبت، چند درجه قبل از قفل شدن مفصل آرنج بوده تا از انتقال فشار به این مفصل جلوگیری شود. در زمانی که دمبل ها را از دو طرف سر خود به سمت بالا پرس می کنید، وزنه ها یک مسیر نیم دایره ای را در فضا طی خواهند کرد، یعنی هر چه به سمت بالا پرس می شوند، به یکدیگر نزدیک تر خواهند شد و در طی دامنه منفی، روند معکوس می شود.

ادامه دارد…
شاد باشید.
مهران موسوی پور

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *