پرورش عضلات سینه ای – بخش پانزدهم

درودها بر شما، بپردازیم به حرکات چند مفصلی. با موارد اجرا شده بوسیله وزن بدن، پیش می روم. حرکت پارالل، در بسیاری از متون و کتب درباره بدنسازی و پرورش اندام، از آن به عنوان اسکوات بالاتنه، یاد می کنند، چرا که به صورت همزمان، موجبات تقویت عضلات سینه ای، بخش جلویی سرشانه ها، عضلات سه سربازویی و حتی بخش هایی از عضله ذوزنقه ای را (در جای خودش به تفصیل شرح خواهم داد)، به صورتی بالقوه، فراهم می آورد.

در اینجا، تمرکز تکنیکی و رویه اجرایی را بر روی درگیر سازی عضلات سینه ای، قرار می دهم. در ابتدای امر، بایستی در نظر داشته باشید که جهت درگیر سازی حداکثری عضلات سینه ای در این حرکت، می بایستی در حین اجرای تکرارها، آرنجها را به صورت مورب، حرکت دهید، یعنی نه مفصل آرنج شما نزدیک پلوها قرار گیرد که باعث درگیر سازی عضلات سه سربازویی و جلوی سرشانه ها شده و نه کاملا از پهلوها با فاصله واقع شود که به مرور باعث ایجاد آسیب در مفصل سرشانه خواهد شد.

بالاتنه خود را باید کمی به سمت جلو متمایل کنید تا بتوان بر کارکرد و درگیریی عضلات سینه ای، افزود. در انتهای دامنه مثبت تکرارها، اگر مفصل آرنج خود را قفل نمایید، باعث خواهید شد که فشار بر مفصل منتقل شود و از کیفیت تمرین، کاسته شود، ضمن اینکه به مرور ممکن است در مفصل مربوطه، آسیب ایجاد شود. در ابتدای دامنه منفی، اول سرشانه ها را از عقب به هم نزدیک کرده، سینه را بیرون داده و بدن به سمت پایین حرکت نماید. در انتهای دامنه مثبت نیز، ضمن جلوگیری از قفل شدن آرنج ها، سرشانه ها را با حفظ بیرون نگاه داشتن سینه، به سمت پایین هل داده و جمع نمایید تا یک انقباض درخور را، در عضلات سینه ای، ایجاد کنید (این بخش نیازمند کمی تمرین بوده، تا به درستی در بدن شما، جایگیر شود)

ادامه دارد…
سربلند باشید.
مهران موسوی پور.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *