تکرارهای نیمه و یک چهارم دامنه کامل حرکت – بخش سوم

درودها بر شما، در ابتدا بایستی عرض کنم که این رویه اجرای تکرارها در دامنه غیر کامل حرکتی که در پست قبلی از آن نام برده شد؛ هنر اصلی اش، گیج کردن سیستم عصبی عضلانی است، یعنی عضلاتی که به دامنه کامل تکرارها عادت داشته اند، حالا با چیز جدیدی رو در رو می شوند که کلا برایشان تازگی دارد، خوب این خودش می شود به نوعی شوکه کردن ماهیچه درگیر در تمرین و باعث خواهد شد که بدن به رویه مرسوم عادت ننماید.
در برخی حرکات، مانند پرس های سینه، هر چه بار تمرینی از سینه دور تر می شود، بر درگیری بخش جلویی سرشانه ها و عضلات سه سربازویی، افزوده می گردد، یعنی اگر شما بخشی از دامنه تکرارها را انتخاب نمایید که فرضا میله هالتر از نزدیکی سینه تا میانه حرکت پرس می شود و باز می گردد، عضلات سینه ای بزرگ، عمده کارکرد را بر عهده می گیرند.

از سوی دیگر، زمانی که شما از نزدیکی انتهای دامنه مثبت تکرارها، یعنی بخش بالای حرکت، به سمت وسط دامنه کامل یک تکرار، پیش می روید و مجددا وزنه را به بیرون پرس می نمایید، در اینجا درگیری عضلات سه سر بازویی و بخش جلویی سرشانه ها، بیشتر خواهد بود. زمانی هم که کلا یک دامنه نیمه را در تقریبا میانه یک تکرار کامل بر می گزینید، شاید بتوان گفت که بار تمرینی به شکلی متناسب، میان سینه، سرشانه و سه سربازویی، تقسیم می شود.

پس در زمان انتخاب این شکل خاص از تمرین، بایستی موارد ذکر شده را در نظر گرفته و به گونه ای هوشمند به طراحی تمرین مورد نیاز پرداخت.

ادامه دارد…
تندرست و در آرامش باشید.
مهران موسوی پور.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *