داستان یک مبتدی – بخش سوم

درود بر شما، یکی دیگر از مواردی که خیلی از ورزشکاران تازه کار، در دام آن می افتند، مقایسه مقدار وزنه تمرینی خود، با فردی دارای چندین سال، سابقه است. البته این موردی است که اغلب تازه کار و غیر تازه کار نمی شناسد و بین همه باب می باشد، منتها برای عزیزان مبتدی، شدت آن بیشتر است.

در ابتدا شما به عنوان یک ورزشکار بدنساز یا به نوعی زیبایی اندام کار، بایستی این مطلب را به خاطر سپارید که، وزنه و یا هر گونه اضافه باری که در تمرین استفاده می نمایید، وظیفه اش، از همین نامش برمی آید، یعنی اعمال اضافه بار بر عضلات درگیر، آن هم به شکلی اصولی، تا ماهیچه های مربوطه، به رشد ترغیب شوند.

در کنار این امر نیز، می باید در نظر داشت که وظیفه شما تنها جابجا سازی وزنه بین دو نقطه نمی باشد، که آن هم به هر شکلی شده، اقدام به اجرایش ورزید، بلکه یک تکرار از یک ست تمرینی، دارای دامنه مثبت، دامنه منفی و مکثی کوتاه در انتهای هر کدام از این دامنه ها بوده، که در مجموع کل یک تکرار بایستی به شکلی کاملا کنترل شده، اجرا شود، بخصوص اگر شما فردی تازه کار باشید، باید هر تکرار شما، به شکلی کاملا آهسته و تحت کنترل اجرا شود، تا رفته رفته عضلات و دیگر اعضای تحمل کننده بار تمرین، با این اضافه بار، آموخته شده و بتواند به درستی تمرین را پیش ببرد.

در مجموع، استفاده از وزنه ای که شما را به تقلب در اجرای تکرارها، ترغیب نماید و موجب شود که شما نتوانید به درستی دامنه کامل یک تکرار را اجرا کرده و کلا یک حرکت نصفه نیمه را اجرا کنید، این دیگر نامش تمرین نیست، تنها از بین بردن وقت و هزینه است….

ادامه دارد…
مهران موسوی پور.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *