تغذیه در پاورلیفتینگ، انتخاب دسته وزنی – بخش چهارم.

درود بر شما، بپردازیم به بررسی مورد شمار سه؛ ورزشکاری سبکتر در برابر ورزشکاری با وزن بیشتر. هر دو ورزشکار دارای قد و درصد چربی مشابهی می باشند، ولی ورزشکار شماره دو دارای وزنی بیشتر می باشد. حالا تصور می کنید، بین این دو ورزشکار، کدام یک برنده رقابتها، هستند؟

جدول مقایسه ورزشکاران گروه سوم

خوب اینجا بایستی در نظر داشته باشید؛ با توجه به جدول کلاسه بندی وزنی که در بخش نخست این سری مقالات، خدمتتان ارائه گردید، این دو در یک دسته بندی قرار نمی گیرند و بایکدیگر رقابت نمی کنند، هرچند اگر بخواهیم مقایسه کوچکی انجام دهیم، مسلما ورزشکار دومی بخاطر داشتن وزن بیشتر و دارا بودن قد و درصد چربی یکسان با ورزشکار اولی، دارای توده عضلانی بیشتری بوده که این خود به معنای قدرت انقباض عضلانی بیشتر می باشد، در نتیجه ایشان می توانند با وزنه هایی به مراتب سنگین تر، دست و پنجه نرم کنند.

ضمنا با توجه به دسته بندی های وزنی، ورزشکار دومی، در دسته خود، می تواند نتایج بهتری را کسب نماید تا نتایج کسب شده توسط ورزشکار اول، در دسته وزنی خود. به علت اینکه ورزشکار اول، بخش کمی از توده بدنیش را چربی تشکیل داده است، و دارای وزن بدون چربی بیشتری می باشد، ممکن است در دسته وزن خود، به خاطر همین بدن کم چربی و با دارا بودن توده عضلانی بیشتر، نسبت به رقیبانش، بهتر ظاهر شود، این بر می گردد به مطلبی که در روزهای قبل خدمتتان عرض کرده ام مبنی بر اینکه؛ هر چه شما بتوانید با درصد چربی کمتر، به سقف دسته وزنی خود، از نظر وزن بدنی نزدیکتر شوید، و نسبت به دیگر رقیبانتان دارای نسبت قدی مشابهی باشید، یعنی تقریبا دارای حداکثر توده عضلانی برای آن دسته وزنی خاص بوده، که می تواند؛ جابجا کردن بیشترین وزنه ها را در آن کلاس وزنی، نتیجه دهد.

در حالی که توده عضلانی، تنها عامل تعیین کننده در توانایی جابجای وزنه های سنگین نمی باشد، ولیکن یکی از مهمترین فاکتورها در این زمینه است. سعی شما بایستی بر این اساس باشد که بیشترین مقدار توده عضلانی را نسبت به کلاس وزنی رقابتی خودتان، دارا باشید. هر چند اگر درصد چربی شما هم بسیار اندک باشد، ممکن است به ورزشکاران هم گروهی خود، با قدی کوتاه تر، ولی نسبت چربی مشابه با شما، رقابت را واگذار کنید، چرا که ایشان قدشان از شما کوتاه تر بوده، هم وزن شما هستند، درصد چربیشان مشابه با شماست ولی با توجه به این موارد و دارا بودن وزن مشابه با شما، حتما توده عضلانی بیشتری را دارا هستند.

با گذشت زمان، و کسب تجربه در این ورزش، بایستی سعی کنید در کلاس وزنی ای به رقابت بپردازید که در حالی که درصد چربی بدنتان را پایین نگاه می دارید، کوتاه قامت ترین و پر عضله ترین فرد، در کلاس وزنی مورد رقابت خود باشید تا همه عوامل ذکر شده دست در دست یکدیگر داده، و شما را به قهرمانی رقابت ها، نائل نماید.

خوب، تا اینجا با توجه به مطالب ذکر شده، ما دریافتیم که بایستی رویکردی را در تغذیه خود در نظر داشته باشیم تا ضمن کالری رسانی به بدن و پر نگاه داشتن ذخایر گلیکوژنی و در نتیجه آن بالا نگاه داشتن کارائی بدنی، سعی در پایین نگاه داشتن سطح توده چربی و افزایش توده عضلانی نموده، تا قوای تولید توان خود را، به حداکثر مقدار خود برسانیم.

در سری مقالاتی که در روزهای آینده خدمتتان ارائه خواهد شد، بطور گسترده به عناصر تشکیل دهنده تغذیه یک پاورلیفتر خواهم پرداخت.

استوار و برقرار باشید.
سید مهران موسوی پور.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *