کربوهیدرات، مظلوم همه دوران ها … بخش نهایی.

درود بر شما، فرض بفرمایید ما عدد ۱۷ را انتخاب کرده و در ۱۶۵ ضرب می کنیم، حاصل ۲۸۰۵ می باشد که رند شده آن یعنی ۲۸۰۰ را در نظر می گیرم.

بایستی این نکته ذکر شود که همیشه قبل از تنظیم مقدار درشت مغذی ها، بر اساس کالری دریافتی، می بایستی مواردی را همچون؛ کیفیت و کمیت خواب، کیفیت و کمیت تمرین و نتایج حاصل از آن، سطح انرژی در طی شبانه روز، خلق خو، وضعیت هضم مواد غذایی، وزن بدن و کیفیت این وزن، حالاتی مانند تورم و پف کردن بدن ناشی از احتباس آب زیر پوست و مواردی از این دست، بررسی گردد.

برای مثال برخی از افراد به شدت به کمبود کربوهیدرات در رژیم غذایی خود واکنش نشان داده و حالاتی پرخاشگرانه را از خود بروز می دهد.

زمانی که شما بخواهید در خصوص مقدار کربوهیدرات روزانه خود در رژیم غذاییتان، تصمیم بگیرید، حتما مواردی را مانند؛ مقدار تمرین بر اساس تعداد روزهای اجرای تمرین در طول یک هفته، تعداد جلسات تمرین در طی یک روز، نوع و سبک اجرای تمرینات بر این اساس که فاصله تمرینات شما با فصل مسابقات، به چه میزان است، نوع ژنتیک، جنسیت و سن سال را در نظر داشته باشید.

برای مثال ممکن است یک جوان ۲۰ ساله با ثابت بودن تمامی شرایط دیگر، نسبت به یک جوان ۳۰ ساله، به مقدار کربوهیدرات بیشتری بطور روزانه نیاز داشته باشد. ضمنا در نظر داشته باشید که روی سخن ما با ورزشکاران رشته های رزمی، کراس فیت، پاورلیفتینگ و ورزشهایی از این دست است، که در اکثر مواقع، فرد ورزشکار در طی یک روز حتی ممکن است سه جلسه تمرینی شدید را تجربه نماید.

یک توصیه کلی برای محاسبه مقدار کربوهیدرات دریافتی روزانه که در اکثر کتب تغذیه روی آن تاکید شده است؛ بین ۴۵ الی ۶۰ درصد از مجموع کالری دریافتی روزانه، می باشد. البته برخی کتب ذکر کرده اند که با ضرب اعداد ۲ تا ۲٫۴ در مقدار وزن بر حسب پوند، می توان به مقدار کربوهیدرات مورد نیاز روزانه بر حسب گرم دست یافت. حال برای شروع ۴۵ درصد از ۲۸۰۰ کالری مربوط به کل کالری روزانه دریافتی ورزشکار ما، می شود ۱۲۶۰ کالری، حالا این مقدار کالری را تقسیم بر عدد ۴ که مقدار کالری هر گرم کربوهیدرات می باشد کرده و به عدد ۳۱۵ می رسیم، یعنی روزانه ۳۱۵ گرم کربوهیدرات.

خاطرتان باشد که بایستی بوسیله آزمون و خطا، بهترین میزان کربوهیدرات دریافتی روزانه خود را بیابید.

پاینده و استوار باشید.
سید مهران موسوی پور.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *