قدرت و توان…

درود بر شما، همانگونه که در گذشته خدمتتان عرض کرده ام، تمرینات بدنسازی رشته های ورزشی قدرتی مانند پاورلیفتیگ شاخه قوی ترین مردان، هنرهای رزمی، کراس فیت و ورزشهایی از این دست، نیازمند تقویت توان و قدرت بدنی هستند.

قدرت و توان در عین حال که از نظر تعریف با یکدیگر متفاوت هستند ولی تا حدودی در یکدیگر ادغام می باشند.
در گذشته نیز عرض کرده بودم که قدرت توانایی شخص در جابجا کردن و اعمال نیرو بر علیه بار تمرینی را گویند و توان به حداکثر میزان کار انجام شده در واحد زمان اطلاق می شود.

اگر شما بتوانید فرضا وزنه ۲۵۰ کیلویی را برای ۵ تکرار در عرض ۳۰ ثانیه لیفت کنید، این نشانه ای از قدرت شما می باشد، حال اگر بتوانید در مسابقه ای مانند قویترین مردان و یا کراس فیت که زمان بسیار پارامتر مهمی می باشد، این لیفت ۵ تکراری وزنه ۲۵۰ کیلویی را در عرض ۲۰ ثانیه به اجرای بگذارید، دارای توان بیشتری نسبت به حالت اول می باشید، یعنی در زمان کمتری توانسته اید همان کار را انجام بدهید یا اینکه در همان ۳۰ ثانیه برای ۱۰ بار وزنه ۲۵۰ کیلویی را لیفت کنید که باز هم تعریفی از توان بیشتر است، در این حالت کار بیشتری را در همان مقدار زمان انجام داده اید.

بصورت کلی و با رویکرد رعایت اصل اضافه بار، ورزشکاران رشته های فوق الذکر بایستی تمریناتی را اجرا کنند تا هر دو پارامتر قدرت و توان ایشان بهبود یابد.

پاینده و سربلند باشید.
موسوی پور.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *