جلوگیری از عادت کردن عضلات به رویه تمرینی…

درود بر شما، ممکن است تاکنون برایتان پیش آمده باشد، در عین رعایت تمامی موارد صحیح تمرینی، تغذیه و استراحت، بدن دچار استپ در رشد شده و کمی شما را از ادامه ورزش مایوس کند.

اگر همه چیز واقعا درست باشد و پای تمرین زدگی نیز در میان نباشد، باید علت را در عادت کردن سیستم عصبی به رویه تمرین جستجو کرد.

استاد بزرگوار جناب سعدون حیدری، همیشه در برنامه دهی به شاگردانشان سعی در گیج کردن سیستم عصبی عضلانی ورزشکار دارند، به نحوی که بدن به گونه ای در کنار رعایت اصل اضافه بار و تغذیه و تمرین صحیح، به رویه تمرین عادت نکرده و بصورت مستمر رشد مثبت عضلانی و قدرتی را تجربه کند.

برای مثال می توان از تکنیک تغییر دامنه تکرارها که از جانب ایشان به شاگردانشان تجویز می شود نام برد، فرضا اگر ورزشکاری همیشه در حرکت جلوبازو هالتر از دامنه کامل تکرارها استفاده می کرده، حال برای مدتی هر تکرار از حرکت تشکیل شده است از دامنه پایین یک تکرار کامل و یا دامنه بالایی یک تکرار کامل، به نحوی که گویی تکرارهای اجرا شده توسط ورزشکار بصورت نیمه و یا یک چهارم در حال انجام است، نتیجه امر هم گیج شدن سیستم عصبی عضلانی است، چرا که بدن به رنج و دامنه کامل تکراها عادت داشته، حال ورزشکار با تناژ وزنه ای معمولا سنگین تر ولی دامنه تکرارهای غیر کامل در حال اجرای حرکت است که موجبات از سرگیری رشد عضلانی را فراهم خواهد کرد.

کارهای متنوعی را می توان انجام داد تا بدن به رویه تمرین عادت نکند، مثلا جابجایی روزهای تمرینی و استراحت، تغییر در تعداد تکرارها، استفاده متناوبی از سیستمها و تکنیکهای مختلف تمرینی، تغییر در ریتم و سرعت اجرای تکرارها، جابجا کردن ترتیب تمرین دهی عضلات در یک جلسه البته با رعایت اصول تقسیم بندی در تمرین دهی عضلات (در گذشته مفصلا در خصوص تقسیم بندی عضلات جهت تمرین شرح داده ام) و ….

پس خاطرتان باشد که در کنار رعایت اصول تمرین، تغذیه و استراحت صحیح، از عادت کردن بدن به یک رویه تمرینی جلوگیری کنید.

پیروز و سرافراز باشید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *