پرورش عضلات سینه ای – بخش هفتم

درودها بر شما، موارد دیگر تکنیکی که می تواند برایتان در حرکت قفسه سینه دستگاه مفید واقع شود، تکنیک تکرارهای کمکی، تکرارهای نیمه و کامل به صورت تناوبی، فشار منفی و انقباض ایزومتریک بوده که از پر کاربرد ترین آنها، می باشند. در تکرارهای کمکی، شما می توانید فرضا وزنه ای را انتخاب نمایید که در رنج تکرارهای ۶ الی ۸ به ناتوانی برسید، سپس، بدون معطلی، تکرارها را با استفاده از کمک حریف تمرینی، تنها در بخش مثبت تکرارها، پیش ببرید و بخش منفی را به صورت کنترل شده و تنها با توان خودتان اجرا نمایید. زمانی که دیگر بر روی پیشروی بخش منفی تکرارها نیز نتوانستید کنترلی داشته باشید (یعنی نتوانید در یک روند آهسته در این بخش پیش بروید) کار شما در این بخش نیز خوب پیشرفته و عضلات درگیر در دامنه منفی نیز، به ناتوانی رسیده اند.

نوع دیگر از تکرارهای کمکی وجود دارد (بالایی را اصطلاحا تکرارهای اجباری نیز می گویند)، در این نوع دوم که به تکنیک نگاتیو معروف است، وزنه ای را انتخاب می کنید که حتی بخش مثبت تکرار را تنها با کمک حریف بتوانید اجرا کنید و در کل تکرارهای اجرای شده، شما کنترل بخش منفی آن را در دست خواهید داشت، به ناتوانی در کنترل سرعت پیشروی وزنه در بخش منفی که رسیدید، کار تمام است.

تکنیک فشار منفی، که حتما بایستی جهت اجرای آن گلیم خود را در پرورش اندام بالا کشیده باشید و بروبازویی بر هم زده و سابقه ای در خور (مثلا ۵ سال مداوم) را در کارنامه داشته باشید تا از خم و چم کنترل وزنه و فشار اعمال شده به عضلات اسکلتی و تاندون و …، سر در آورده باشید، بعد به سراغش بروید. اینجا یک حریف تمرین کاربلد هم می طلبد، ایشان بایستی در بخش منفی تکرارها، با دستان خود، در جهت جاذبه زمین، بر وزنه کاربردی، نیرو وارد کنند، یعنی در بخش منفی، گویی وزنه کاربردی افزایش داشته و در بخش مثبت اضافه بار اعمال شده توسط ایشان، قطع شود و شما تنها بایستی وزنه اصلی دستگاه را پیش ببرید. تکنیکی بس شدید است و کار هر کسی نیست، باید جوانب احتیاط را رعایت بفرمایید.

ادامه دارد…
استوار باشید.
مهران موسوی پور




قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *