تنها راه افزایش حجم و قدرت عضلانی – بخش دوم

درودها بر شما، مورد دیگر که می توان از آن به عنوان ایجاد اصل اضافه بار یاد نمود و عمدتا در ورزش پاورلیفتینگ کاربرد دارد، افزایش تعداد ست های بکار گرفته شده در تمرینات افزایش دهنده قدرت عضلانی، می باشد.

تصور بفرمایید که یک ورزشکار پاورلیفتینگ، در طی یک جلسه تمرینی ۴۵ دقیقه ای، ۵ ست ۳ تکراری از حرکت ددلیفت را با وزنه ۲۳۰ کیلوگرمی، اجرا می کند، ۵ ست ضربدر ۳ تکرار می شود، ۱۵ تکرار، یعنی ۱۵ بار وزنه ۲۳۰ کیلویی جابجا شده است که در مجموع می شود ۳۴۵۰ کیلوگرم. حال تصور بفرمایید ایشان تعداد ست ها را به ۸ رسانده، یعنی مجموعا ۲۴ تکرار، ۲۴ ضربدر ۲۳۰، می شود ۵۵۲۰ کیلوگرم. اختلاف میان این دو مقدار وزنه جابجا شده، می شود رعایت اصل اضافه بار با رویکرد استفاده در ورزش پاورلیفتینگ.

نوع دیگر از ایجاد اضافه بار، که بسیار هم در پاورلیفتینگ کاربرد داشته و از دسته همان افزایش دامنه حرکتی می باشد، قرار دهی جسمی زیر پای ورزشکار است، مثله یک صفحه هالتر ۲۵ کیلویی، با قطر و ضخامت زیاد، اگر در وضعیت مرسوم، میله هالتر در حرکت ددلیفت، قرار است از نقطه تماس وزنه ها با زمین تا بالای دامنه مثبت حرکت، فرضا نیم متر را جابجا شود، با قرار دادن صفحه زیر پا، این مسافت، حتی به مقدار اندکی افزایش داشته که این خود نیز بر ایجاد اضافه بار، تاکید دارد، یا اینکه با استفاده از صفحه های هالتر با قطر اندک تر، البته با رعایت همان مقدار وزنه، میله هالتر به زمین نزدیک تر شده و در نتیجه دامنه حرکتی، افزایش خواهد یافت.

ادامه دارد….
شادمان و سر زنده باشید.
مهران موسوی پور.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *