عبور از سد ذهنی، تنها با یک ست – بخش پنجم

درودها بر شما، مورد دیگر که می تواند به اصطلاحا استپ عضلانی شما، منجر شود؛ اجرای غیر صحیح و کنترل نشده تکرارهای موجود در یک ست تمرینی است، کاری به ورزشکارانی ندارم که اصلا اگر شما به یک ست از تمرین ایشان نگاه بی اندازید، کلا شاهد تکان دادن کل تنه و در پی آن حرکت کردن وزنه، خواهید بود، در کنارش هم دارای حجم و توده عضلانی بسیار توسعه یافته ای هستند، ایشان داستانشان کاملا فرق می کند، بنده منظورم ورزشکار اصطلاحا طبیعی بوده که از مصرف داروها، مبرا می باشد.

خیلی از عزیزان، در حین اجرای ست تمرینی، بجای اینکه ایشان روی وزنه کنترل داشته باشند، در اصل وزنه و یا بار تمرینی، کنترل را در دست دارد، یعنی کلا تکرارها با استفاده از تقلب و حرکت دادن کل تنه اجرا شده، مکث در اوج انقباض وجود نداشته و وزنه با استفاده از حرکت پرتابی، جابجا می شود. خوب واضح است که در این حالت، به جای اینکه بار اصلی بر دوش عضلات درگیر در تمرین باشد، بر دوش کل تنه فرد خواهد بود.
بخش منفی تکرارها، دارای پتانسیل محرک به رشد عضلانی بیشتری نسبت به بخش مثبت تکرارها، برای عضله درگیر می باشد، حال تصور بفرمایید که در حرکتی مانند نشر از جانب دمبل، وزنه با استفاده از پرتاب، به بالا حرکت کرده، مکثی در بالای دامنه مثبت تکرارها وجود نداشته و در ادامه، دامنه منفی نیز، به شکلی بدون کنترل، در کسری از ثانیه، اجرا خواهد شد.

از سوی دیگر، برای عضلاتی مانند بخش پشتی سرشانه ها، مکث و توقفی کوتاه در اوج انقباض، از ضروریات بوده تا به این شکل، تمرکز بار تمرینی بر دوش عضلات مربوطه بوده و کار اصلی را ایشان انجام داده و به رشد تحریک شوند.

ادامه دارد….
سربلند باشید.
مهران موسوی پور.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *