عدم تناسب در عضلات بخش پشتی سرشانه – بخش اول

درود بر شما، بخش جلویی عضلات سرشانه، به گونه ای کاملا موثر، در حین اجرای انواع حرکات، از پرسهای سرشانه و سینه گرفته تا پارالل، تحت فشار قرار می گیرد، بخش پشتی این عضلات هم در حرکتی مانند نشر های خم، زیربغل هالتر خم و حرکاتی این چنینی ، در حین اجرا، درگیر می شود. البته به ندرت ورزشکاری وجود دارد که در بخش جلویی سرشانه، دارای ضعف باشد چرا که این عضلات در عین حال که در حرکات تخصصی خود تماما تحت فشار قرار می گیرند، در همین حرکات تخصصی عضلات سینه مانند نمونه ذکر شده که پارالل بود، به تقویت شدن تحریک می شوند، ولیکن بسیار از افراد در عضلات پشتی سرشانه، دارای ضعف می باشند.

این امر می تواند چندین دلیل داشته باشد، اول اینکه این عضلات در دامنه دید مستقیم ورزشکار قرار ندارند، بر عکس بخش جلویی که کاملا در دید می باشند همین ویژگی باعث ارتباط بهتر ذهنی عضلانی در این بخش شده و باعث می شوند از عضلات پشتی سرشانه سبقت، بگیرند.


مورد دوم، تصوری اشتباه از بیومکانیک حرکتی این عضلات می باشد، متاسفانه هنوز افراد بسیاری در این ورزش وجود دارند که حرکت پرس سرشانه هالتر از پشت را، با تصور اینکه باعث تقویت عضلات پشت سرشانه می شوند، استفاده کرده و به دیگران نیز پیشنهاد می کنند.

جدای از خطر آسیب زا بودن بالایی حرکت سرشانه هالتر از پشت برای مفصل سرشانه، وظیفه پرس کردن وزنه به مقدار بسیار زیادی بر دوش بخش جلویی سرشانه و کمی هم بخش میانی سرشانه ها، می باشد و هیچ ارتباطی مستقیمی با عضلات پشتی سرشانه که کارکرد آن ها بر اساس کشش وزنه به سمت بدن یا در مسیری نیم دایره ای مانند نشر خم و یا کششی مستقیم به سمت بدن که در انواع حرکات کششی زیربغل، می باشد، ندارد.

مورد بعدی استفاده از وزنه های بیش از حد سنگین در اجرای حرکاتی می باشد که این عضله را درگیر می کنند…..

در روزهای آینده به ادامه این مبحث خواهم پرداخت.
ادامه دارد…
موفق باشید.
سید مهران موسوی پور

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *