تغذیه در پاورلیفتینگ، افزایش وزن/کاهش وزن – بخش سوم.

درود بر شما،به ادامه مبحث بپردازیم. در میان موارد ذکر شده، استثنائی نیز وجود دارد، فرض کنید یک لیفتر با قدی بلندی برابر با ۱۹۰ سانتیمتر، قصد حضور در رقابتها به عنوان یک فوق سنگین وزن را، داشته باشد. به جهت آگاهی افرادی که در این زمینه آشنا نیستند، دسته فوق سنگین وزن، دارای محدودیت وزنی نمی باشد. هرچه قد بلند تر باشید، صاحب مزایایی نیز هستید. برخلاف کلاس های وزنی دیگر، شما می توانید هر چقدر مایلید سنگین وزن باشید. پس در این دسته وزنی، یک جوان با قد ۲ متر و وزنی برابر با ۱۸۰ کیلو، می تواند یک لیفتر ۱۹۰ سانتی با ۱۳۵ کیلو را مغلوب نماید. جهت انتخاب دسته وزنی خود، به سری مقاله ای که در هفته های پیش خدمتتان ارائه کرده ام، مراجعه بفرمایید.

درصد وزن چربی به کل توده بدنی یک ورزشکار آماده به رقابت؛ چه مقدار پایین بودن مقدار توده چربی، بیش از حد می باشد؟

باورکنید یا نه، استفاده از این اصول و کاهش درصد چربی بیش از حد، از سوی دیگر خود دارای معایبی نیز می باشد. متناسب به ژنتیکتان، شما بایستی قصد جلوگیری از کاهش درصد چربی بدنتان به مقداری کمتر از ۸ الی ۱۰ درصد، داشته باشید.(افزودن ضریب توضیح داده شده در پست قبلی جهت بانوان لیفتر، فراموش نشود). حال اجازه دهید دلیل این امر را توضیح دهم.

در زمان کاهش توده چربی بدنی بصورتی بی رویه، بدن شما، درگیر فعال سازی مکانیزم های دیگری که در شرایط گرسنگی و حتی شرایط مرگ ناشی از عدم رساندن مواد غذایی فعال هستند، می شود.  این امر شامل کاهش نرخ سوخت ساز و غیر فعال سازی فرآیندهای گوناگون هورمونی شده که در زمان قرار گرفتن در شرایطی مانند گرسنگی، غیر ضروری می باشند. به بیانی ساده شما نمی توانید به تغذیه به حجم کافی کالری دریافتی جهت اهداف این ورزش، بپردازید، بدون اینکه وزن کسب کنید. این می تواند برای ورزشکاری که نیازمند بالا نگاه داشتن کارائی خود بوده، بسیار زیان بخش باشد. اگر نرخ متابولیسم شما کاهش یابد، دیگر تنها ممکن است بتوانید بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ گرم کربوهیدرات بصورت روزانه دریافت نمایید، که یعنی نخواهید توانست به درستی از هر جلسه تمرینی ریکاوری کرده و دیگر انرژی سابق را در هر جلسه تمرین، نخواهید داشت.

همچنین، کاهش بیش از حد درصد چربی، می تواند بدن را به کاهش سطح ترشح تستوسترون و دیگر هورمون های مفید جهت اجرای تمرینات سنگین، متمایل سازد. ضمن اینکه بدن شما تصور می کند شما در شرایطی مانند قحطی بسر برده و محیط هورمونی مناسب به جهت اجرای تمریناتی با قدرت هرچه تمام تر، مختل خواهد شد….

ادامه دارد…
سرافراز باشید.
سید مهران موسوی پور

قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *