تغذیه در پاورلیفتینگ، افزایش وزن/کاهش وزن – بخش دوم.

درود بر شما، بپردازیم به ادامه ماجرا…

درصد توده چربی جهت یک بدن آماده مسابقات پاورلیفتینگ
پیش از اینکه بصورت گسترده تر به امر استراتژی تغذیه جهت این رشته بپردازیم، نیازمند تشریح درصد وزنی تشکیل شده از بافت چربی، می باشیم. بدون تعریفی جامع و صحیح از این پارامتر، نمی توانیم ایده و برداشتی صحیح را در خصوص دوران افزایش وزن و کاهش وزن، داشته باشیم. بایستی در نظر داشته باشید که مواردی پیشنهادی اینجا، مربوط به آقایان می باشد، اگر شما از بانوان عزیز ورزشکار در رشته پاورلیفتینگ هستید، بایستی بین ۶ تا ۸ درصد به مواردی که ذکر خواهد شد، بی افزایید.

بیایید با حد بالایی در خصوص محدودیتهای درصد چربی برای عملکرد مورد نیاز جهت یک بدن آماده به رقابت، شروع کنیم. به اعتقاد من، لیفتری که دارای علاقه مندی در حوزه شرکت در رقابت ها می باشد، نمی بایستی دارای درصد چربی فراتر از ۱۵ درصد باشد. از قرار معلوم سه دلیل عمده، جهت این امر وجود دارد:

اولین دلیل؛ تقریبا یک تراز و سطح حداکثر در امر نسبت پروتئین تشریحی وجود دارد، که بالاتر آن دیگر کار خراب می شود! یک دلیل ساده سازی شده جهت تشریح این امر وجود دارد، آنهم به حوزه هورمونها مربوط می باشد؛ این امر که شما هرچه درصد چربی بدنتان بالاتر باشد، مقدار عملکرد استروژن هم می تواند به سمت افزایش آن، تحریک شود.  سلولهای چربی مانند گیرنده هایی برای استروژن عمل می کنند و بگونه ای عملکرد تستسترون را مختل می کنند. با وجود تستسترون آزاد به مقداری کمتر در بدن، کیفیت وزن کسب شده شما، کاملا از بین می رود. با این اوصاف، این مبحث افزایش توده چربی، نه تنها مربوط به مواردی همچون زیبایی شناختی، سلامتی و کیفیت زندگی می باشد، بلکه کارایی فیزیکی و عملکردی شما را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد. پس اگر در خصوص مسائلی مانند زیبایی یا سلامتی، زیاد نگران توده چربی نیستید، ولیکن بایستی تاثیر منفی این توده چربی را بر توان عملکردی خود، در نظر داشته باشید.

دلیل دوم، و شاید پر اهمیت ترین آنها، فردی با وزنی برابر با شما، شرکت کننده در دسته وزنی شما، ولی دارای درصد چربی کمتر از شما، اگر تقریبا با شما هم قد باشد، پس بایستی دارای توده عضلانی بیشتر از شما باشد، تا با یکدیگر هم وزن باشید. این یعنی ایشان دارای وزن بیشتری در قوای محرکه خود می باشد….تویوتا لندکروزی ۶ سیلندر شما بوده و رقیب شما نمونه V8 می باشد….دو ورزشکار هم وزن، هم قد ولی یکی با اعدادی بزرگتر در قوه اسب بخار تولیدی!!!

نمایی از درصد بافت چربی

دلیل سوم، همانطور که قبلا هم عرض کرده ام، بایستی سعی کنیم تا بتوانیم مدت زمان دوران افزایش وزن مان را بالا نگاه داریم تا در پس آن بتوان برای مدتی بیشتر ذخایر گلیکوژنی بدنمان را بالا حفظ. اگر درصد چربی حال و حاضرمان بالا باشد، نمی توانیم به مدتی طولانی در دوران حجم باقی بمانیم، چرا که بصورتی اجتناب ناپذیر درصد چربی ما زود به مقدار حداکثری مورد نظرمان رسیده، یعنی جایی که بایستی شروع به کاهش وزن بافت چربی و تنظیم رژیمی با رویکرد کاهش وزن، بنماییم. از سوی دیگر اگر شما فرضا دارای ۱۵ درصد چربی باشید، با دو تا سه ماه رژیم کاهش وزن؛ می توانید به  دسته وزنی مورد نظرتان برسید ولی اگر ۲۰ درصد چربی داشته باشید، باید ۴ تا ۵ ماه را در رژیم مربوطه بسر ببرید، یعنی مدت زمانی بیشتر در وضعیت کالری دریافتی منفی….

ادامه دارد….
برقرار باشید.
سید مهران موسوی پور.



قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *