رویکردی عملی، در خصوص مکمل های غذایی – بخش یازدهم

درودها بر شما، جدای مباحثی که در خصوص مکمل های غذایی پر کاربرد، خدمتتان عرض گردید، ریز مغذی هایی نیز وجود دارند، همانند ویتامین B6، ویتامین C و ویتامین E، که به نوعی نقشی اساسی را از سالهای بسیار دور در ورزش بدنسازی، ایفا می کنند.

ویتامین B6، یک عملکرد ویژه را در متابولیسم پروتئین ها بر عهده داشته، یعنی به نوعی فرد دارای رژیم غذایی پر پروتئین، همانند ورزشکاران پرورش اندام، معمولا به مکمل آن نیاز پیدا می کنند، مقدار نیاز روزانه آن هم در برخی منابع، ۱۵ میلی گرم، ذکر گردیده است که می توان آن را به همراه صبحانه، مصرف نمود.

ویتامین سی، یک آنتی اکسیدان قوی بوده، باعث تقویت سیستم ایمنی شده، به نوعی به روند ریکاوری عضلات پس از جلسه تمرینی، کمک نموده و همچنین باعث افزایش پمپاژ خون در عضلات، در حین تمرین می شود. منابع مختلف، مقادیر مختلفی را برای این ویتامین محلول در آب، ذکر نموده اند، شما می توانید ۵۰۰ میلی گرم از آن را در ۳۰ دقیقه قبل از تمرین و همین میزان را بلافاصله پس از تمرین، داشته باشید. یا یک عدد قرص جوشان ۱۰۰۰ میلی گرمی را در نیم لیتر آب حل نموده و در حین تمرین، جرعه جرعه، بنوشید و یا کلا به همراه صبحانه، این مقدار را دریافت نمایید.

ویتامین E نیز آنتی اکسیدان بوده که یعنی بر ضد عواملی به نام رادیکال های آزاد که به نوعی برای بافت های سلولی مضر می باشند، عمل می کند و سرعت ریکاوری عضلات تمرین داده شده را افزایش می دهند. ۴۰۰ واحد از این ویتامین محلول در چربی در روزهای غیر تمرینی، به همراه صبحانه و در روز های تمرینی، با وعده غذایی بعد از تمرین، استفاده شود.

ادامه دارد…
استوار و تندرست باشید.
مهران موسوی پور.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *