ناتوانی ذهنی یا ناتوانی عضلانی

درود بر شما، خیلی از عزیزان ورزشکار، زمانی که برای مثال در برنامه ایشان جهت هر ست تمرینی، تعداد تکراری خاص در نظر گرفته شده است، تمامی تمرکزشان رسیدن به این مقدار تکرار در ست تمرینی است.

برای مثال در برنامه تمرینی نوشته شده است که در حرکت جلو بازو هالتر ایستاده، بایستی از وزنه ای استفاده کرد که در رنج تکرارهای مابین ۸ الی ۱۰ به ناتوانی برسید، اینجاست که ذهن دخالت کرده و برای شما، زمانی که به این رنج تکرارها نزدیک می شود، شروع به القایی ناتوانی عضلانی کاذب می نماید، بعد از رسیدن به تکرار مورد نظر کلا عضلات را دچار ناتوانی در ادامه تمرین می کند.
در حقیقت این ذهن ورزشکار است که به ناتوانی رسیده نه عضله ایشان.

مایک منتزر فقید، چندین جلد کتاب در خصوص همین مبحث دخالت ذهن در کارکرد بدن به رشته تحریر در آورده است. چکیده تمای این کتب بی نظیر در این مطلب خلاصله می شود که اجرای یک جلسه تمرین، قبل از اینکه شما بصورت فیزیکی بخواهید به آن بپردازید، بصورت ذهنی و فکری قبل از ورود به باشگاه یا هر مکان تمرینی دیگری آغاز می شود.
زمانی که شما عضله مورد نظر را به درستی جهت تمرین آماده کرده و ریتم و بیومکانیک صحیح حرکتی را رعایت کنید، احتمال آسیب دیدگی را به حدقل خود در حین تمرین می رسانید.

خیلی از ورزشکاران تازه کار به شششدت از افزایش تناژ وزنه تمرینیشان هراس دارند، مبادا که خدااایییی ناکرده، رویم به دیوار…آسیب ببیند، این یک ترسی کاذب است که ذهن برایتان بوجود می آورد.

به شخصه افرادی با سابقه تمرینی ۶ ماه تمرین منسجم را نظاره گر بوده ام که اگر در خصوص وزنه تمرینیشان کنجکاو می شدید، مشاهد می کردید ایشان حداقل ۳ ماه است که با یک مقدار وزنه ثابت و یک تعداد تکرار ثابت به تمرین می پردازند، با وجود اینکه تغذیه صحیحی را رعایت می کنند ولی از ایست رشد عضلانی بسیار شاکی هستند.
ایشان به تصور خودشان در حال اعمال اضافه بار و به ناتوانی رساندن عضلاتشان در حین تمرین هستند، غافل از اینکه این ذهن لعنتی است که اجازه پیشرفت را از ایشان گرفته. آخر اجرای حرکت جلوبازو هالتر با وزنه ای کلااااا پنج کیلوگرم برای ورزشکاری با ۸۰ کیلوگرم وزن در عین حالی که ریتم و اسلوب درست حرکتی را رعایت می کند و در دامنه تکرارهای ۸ الی ۱۰ به تصور خودش به ناتوانی می رسد هنرررر است؟؟؟!!!

جماعتی در باشگاه ها موجود هستند که به هر شکل که شده به دنبال جابجا کردن وزنه هایی به مراتب سنگین هستند و صدای عربده ایشان گوش فلک را کر می کند، این دسته دوم از اینور بام افتاده اند و آن دسته اولی ها هم از آنور بام…
خوب بعد از مدتی جابجا کردن این وزنه برای عضلات درگیر هیچگونه فرقی با جابجا کردن یک لیوان آب ندارد، اینجاست که بایستی اول از شر استپ ذهنی خلاص شوید و سپس به سراغ عبور از استپ عضلانی بروید.
پیروز و سربلند باشید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *