آناتومی حرکت پرس سینه دمبل، روی میز تخت – بخش سوم

درود بر شما، عضلات سینه ای، زمانی در بهترین حالت بیومکانیک کارکرد خود قرار دارند، که بار تمرینی را در مسیری متمایل، به سمت پایین، پرس می کنند، مانند پرس های سینه روی میز با شیب منفی و یا پارالل. در این حرکت پرس سینه دمبل هم، ضمن اینکه بایستی به درستی پشت بالا تنه را روی نیمکت قرار دهید، شاید برای برخی افراد که خودشان می بایستی با آزمون و خطا این امر را تجربه کنند و بهترین رویه را متناسب با بدن خود بیابند، به مقدار خیلی خیلی اندک قوس دادن به تنه قرار گرفته بر روی نیمکت، بد نباشد و بدن را در بهترین بیومکانیک پرس کردن وزنه، قرار دهد.

حتما تاکنون مسابقات پرس سینه را مشاهده کرده و یا تصاویر از آن را دیده اید و یقینا، قوسی که ورزشکار مربوطه به بالاتنه خود می دهد، نظر شما را جلب کرده است، ایشان سعی می کنند که بدن خود را در قویترین موقعیت پرس وزنه متناسب با بدن خود قرار دهند و از عضلات بزرگ سینه ای، بیشترین کارکرد را طلب نمایند.

وزنه انتخابی شما، بایستی به گونه ای باشد که بتوانید، در انتهای دامنه حرکتی، قدری انقباض ایستایی را، به عضلات سینه خود، اعمال نمایید. بایستی در نظر داشته باشید که مسیر حرکتی که دمبل در فضا طی می نماید، با مسیر پرس کردن هالتر در این وضعیت، کاملا متفاوت می باشد. بخاطر آزادی عمل بدست آمده در اثر استفاده از دمبل، شما می توانید دامنه گسترده تری از درگیری عضلات بزرگ سینه ای را در اختیار داشته باشید.

بر خلاف پرس سینه هالتر که دست های شما در مسیری مستقیم به بالا پرس می شوند، در این حرکت، ضمن دامنه منفی، دستها کمی از هم فاصله گرفته، به گونه ای که یک مسیر کمانی شکل را طی می نمایند و به کنارهای بدن می رسند، از اینجا نیز، مجددا در همین مسیر کمانی شکل، به بالا پرس می شوند، یعنی در حین حرکت و پرس شدن به بالا، دمبل ها هرچه به سمت بالا رانده می شوند، همزمان به یکدیگر نزدیک هم می شوند.

در انتهای دامنه مثبت، اگر بیش از حد دمبل ها به سمت یکدیگر حرکت کنند، که مقدارش از فردی به فرد دیگر متفاوت است و خود شخص باید میزان مناسب را تشخیص دهد، فشار از عضلات سینه ای، کاملا به عضلات بخش جلویی سرشانه ها و سه سربازویی، منتقل می شود. در انتهای دامنه منفی نیز، اگر دمبلها را از کنار تنه و خط سرشانه ها، پایین تر ببرید، حتما به مرور موجبات کشیدگی و آسیب را در عضلات درگیر و تاندونها، فراهم خواهید آورد.

ادامه دارد…
پاینده باشید.
سید مهران موسوی پور

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *