استفاده از تکنیک نگاتیو در حرکات بارفیکس، پارالل و….

درود بر شما، خیلی از عزیزان ورزشکار مبتدی، در حرکاتی مانند شنا، بارفیکس ها و یا پارالل، دارای قدرت بدنی کافی جهت اجرای اینگونه حرکات نبوده و نمی توانند حرکت مربوطه را بصورت کامل در کل دامنه بخش مثبت و منفی، اجرا نمایید. البته هستند حرکاتی از دسته اجرا شونده ها تنها با وزن بدن، که حتی ورزشکاران با سابقه هم از اجرای آنها عاجز هستند، مانند پشت ران با وزن بدن.

یکی از راهکارهایی که می تواند ورزشکار را در اجرای این حرکات یاری رساند و موجب شود به مرور شخص مربوطه قادر به اجرای کل دامنه حرکتی شود، استفاده از تکرارهای نگاتیو، می باشد. این حالت مشابه وقتی است که شما با وزنه ای نسبتا سنگین به تمرین می پردازید، بخش مثبت را با کمک حریف تمرینی اجرا کرده و دامنه منفی را تماما با قوای خودتان، انجام می دهید.

برای شبیه سازی این امر در اجرای حرکات با وزن بدن، مثلا حرکت پارالل، بایستی با کمک گرفتن از پاها، به بالای دامنه مثبت حرکتی، بدن را انتقال داده، حالا بصورتی آهسته، مثلا در عرض ۲ تا ۴ ثانیه، تنها با قدرت بدنی خود و بدون استفاده از پاها، دامنه منفی را اجرا کرده و بدن را تا اتمام دامنه منفی، تحت کنترل داشته باشید، مجددا بوسیله کمک گرفتن از پاها و تلاش برای انتقال بدن به بخش انتهای دامنه مثبت تکرارها، اقدام کرده و بار دیگر رویه ذکر شده را اجرا نمایید.

همین روند( استفاده از کمک) را هم در شنا و هم در بارفیکس و کلی حرکت دیگر، می توان بکار گرفت و رفته رفته بر توان و توده عضلانی افزود تا جایی که تدریجا بتوانید دیگر حداقل یک تکرار را بصورت کامل بدون تقلب و استفاده از قوای کمکی، اجرا نمایید.

پیروز باشید.
سید مهران موسوی پور

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *