معیارهایی جهت تمرینات بدنی با وزن بدن – بخش چهارم

درود بر شما، موردی که می بایست حتما در نظر گرفته شود، رعایت اسلوب و ریتم صحیح حرکتی، می باشد. برخی عزیزان تصور می کنند که بایستی تنها به این اعداد ذکر شده در این سری مقالات برسند، حالا به هر قیمتی که شده، با پرتاب بدن، رعایت نکردن دامنه حرکتی کامل، بیش از حد سریع اجرا کردن تکرار ها و انواع و اقسام تقلب در اجرای حرکت.

بارها عرض کرده ام، ورزشکار بدنساز، هدفش جابجایی بار تمرینی از نقطه الف به ب نمی باشد، بلکه هدفش تمرین دادن عضلات با ریتمی صحیح و بیومکانیکی مناسب می باشد. شما با وزنه و یا وزن بدنتان تمرینی نمی کنید که فرضا فقط یک کاری را در حد جابجا سازی این بار انجام داده باشید، بلکه در حال استفاده از این بار تمرینی به منظور تحریک عضلات به افزایش قوا، حجم، استقامت، چابکی و از این جور موارد هستید.

اگر تنها رسیدن به تعداد تکرار محاسبه شده را در ذهن داشته باشید و دیگر موارد را در نظر نگیرید، تنها وقت خود را تلف می کنید، چراکه به محض سخت شدن اجرای دامنه کامل تکرارها، شروع به تقلب کردن نموده و فاتحه تمرین را می خوانید. صدها بار عرض کرده ام، تمرین صحیح کیفیتش مهم است، نه کمیت آن….

از سوی دیگر، شما فرضا اگر قصد تمرین دادن عضلات سینه ای خود با وزن بدنتان را دارید، با این اوصاف که شرح دادم، به راحتی در هر جلسه، تنها با انتخاب یک حرکت، می توانید انفجاری از تحریک به رشد را در عضلات درگیر، ایجاد نمایید. برای مثال یک جلسه به سراغ پارالل بروید، جلسه دیگر به سراغ شنا کمانی، جلسه دیگر از شنا سوئدی استفاده کنید. اگر ورزشکاری بتواند با رعایت اسلوب صحیح در ابتدای امر فرضا در حرکت پارالل ۲۰ تکرار را تا ناتوانی اجرا کند، با فرض اینکه این عدد را در ۵ ضرب نماید و به تعداد ۱۰۰ تکرار برسد، می توانید تصور کنید که اجرای تعداد ۱۰۰ تکرار آنهم با تکنیک استراحت و توقف در حرکت پارالل یعنی چه؟؟؟

چند روز قبل دقیقا یکی از شاگردان بنده قرار بود ۱۲۰ تکرار پارالل اجرا کند، به نزدیک تکرار ۹۶ که رسید دیگر واقعا حالت تهوع به ایشان دست داد!!! پس بایستی خودتان امتحان کنید تا ببینید فشار خرد کننده یعنی چه؟؟؟

ادامه دارد…
پاینده و سرافراز باشید.
سید مهران موسوی پور

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *