تغذیه در پاورلیفتینگ، افزایش وزن/کاهش وزن – بخش نهایی.

درود بر شما، حال بپردازیم به کاهش وزن، با روندی آهسته
پیشنهاد می کنم که در زمان کاهش وزن (با رویکرد تمرکز روی کاهش بافت چربی)، در هفته بین ۰/۶ تا ۰/۸ درصد از وزن توده بدنی خود را، کاهش دهید، این مقدار، برای اکثر آقایان، تقریبا بین ۴۵۰ گرم الی ۹۰۰ گرم، بصورت هفتگی، می باشد. مشخصا این مقدار ذکر شده کاملا به وزن حال حاضر شما، وابسته می باشد. دلیلی که از کاهش وزنی با روند آهسته، پشتیبانی می کند، این است که به ما اجازه می دهد، مادامی که در رژیم کاهش وزن بسر می بریم، همچنین بتوانیم تا جای ممکن که به این روند کاهش وزن لطمه ای وارد نشود، به تغذیه جهت حفظ کارائی مورد نظرمان، دست یابیم یا حداقل از افت قابل توجه کارائی جلوگیری کنیم. با این رویکرد در عین حال که می توانیم به تمریناتی قوی بپردازیم، همچنین در مجموع بدن را به جهت رسیدن به ریکاوری مابین جلسات تمرینی، بهتر تغذیه می کنیم. توانایی در حفظ کارائی بدنی در زمان رژیم کاهش وزن، نشانه خوبی از حفظ عضلات کسب شده در دوره افزایش وزن، می باشد.

افزون بر اینها، اگر در زمان کاهش وزن، سرعت از دست دادن توده چربی را بخواهیم بالاتر ببریم، مسلما به نسبت پروتئین ذکر شده در گذشته، صدمه خواهیم زد. یعنی هرچه این روند را سریعتر کنیم، به نسبت مقدار عضله بیشتری از دست خواهیم داد. با حفظ دریافت کالری تا جای ممکن و در عین حال رعایت یک رژیم کاهش وزن، می توانیم ریسک کاهش توده عضلانی را به حداقل خود برسانیم که این خود یعنی نگاهداری قدرت و توان کسب شده در دوران افزایش وزن.

این درصد ذکر شده جهت کاهش وزن، از درصد افزایش وزن مورد نیاز در دوره افزایش وزن، بیشتر بوده و به شما اجازه می دهد بتوانید دوران افزایش وزن را طولانی تر کرده و مدت زمان کاهش وزن را کاهش دهید.

گفتار پایانی
در زمان افزایش وزن، با روندی آهسته سعی داشته باشید که در هر هفته تا ۲۵۰ گرم بر وزن خود بی افزایید، از سوی دیگر در دوره کاهش وزن، همانگونه که ذکر شد، از کاهش وزنی بیشتر از ۰/۸ درصد بصورت هفتگی، بپرهیزید. در آینده و سری مقالاتی دیگر، به این امر خواهیم پرداخت که چگونه بتوانیم درصد چربی بدنی خود را تخمین بزنیم.

برقرار و سربلند باشید.
سید مهران موسوی پور.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *