پیچیدگی تغذیه!؟ – بخش پانزدهم

درودها بر شما، منتزر، در کتابچه مربوط به تغذیه اش، ذکر می کند که حتی در دوران آماده سازی جهت مسابقات، از مواردی همچون بستنی نیز استفاده می کرده، در کنارش کاهش بافت چربی را نیز، داشته است. خوب این داستانش همان توازن بین کالری دریافتی روزانه و مقدار کالری است که ایشان در طی یک روز، می سوزانده اند.

به صورت کلی، هیچ فرقی برای بدن نمی کند که شما کالری روزانه را از چه منبعی دریافت کنید، البته این را فقط از دیدگاه وزن کلی عرض می کنم، نه بحث بافت عضلانی و افزایش و شکلی دهی این بافت. شما کالری مورد نیازتان را از بستنی تامین کنید، از مواد غذایی مرسوم در بدنسازی تامین کنید، ترکیبی از این دو، کلا اگر به میزان کمتری کالری بگیرید، سوخت مورد نیاز بدنتان، افزون بر این مقدار دریافت شده، باید از جایی تامین شود، حالا از منابع گلیکوژن ذخیره شده در کبد و عضلات، یا بافت عضلانی و یا بافت چربی ذخیره شده.

البته اگر بخواهیم از بحث کیفیت مورد نیاز کالری دریافتی به قضیه نگاه کنیم، کلا داستان متفاوت می شود. در گذشته نیز عرض کرده ام، در بحث مواد قندی، ما با یک پارامتر به نام نمایه قندی یا شاخص گلیسمیک رو در رو هستیم، این شاخص به نوعی، سرعت تبدیل کالری دریافتی به گلوکز را در بدن نما، بیان می کند، حالا هر مقدار این منبع به قند ساده نزدیک تر باشد، با سرعت بیشتری کالری را در اختیار بدن، جهت استفاده قرار می دهد، اگر در زمانی که این کالری در دسترس بدن قرار می گیرد، شما جهت سوخت به آن نیاز داشته باشید، خوب مصرف می شود و یا اگر ذخائر گلیکوژن عضلات و کبد تخیله شده باشند، آنها نیز به سمت شارژ شدن پیش می روند، ولی اگر بدن به این کالری که در اختیارش قرار داده شده، در آن زمان نیاز چندانی نداشته باشد، جهت استفاده برای روز مبادا، به ذخیره سازی آن، در بافت چربی، می پردازد.

ادامه دارد…
سرافراز باشید.
مهران موسوی پور
سفارش برنامه تمرینی و برنامه غذایی:
۰۹۱۳۳۰۶۹۳۵۰
@Coachmehran

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *