تغذیه در پاورلیفتینگ – بخش دوم، انتخاب دسته وزنی.

درود بر شما، حال بپردازیم به؛ دلیل اصلی که داشتن درصد چربی بیشتر ممکن است به افزایش رکوردهای شما، کمک کند

در این ورزش، جمله معروفی وجود دارد که می گوید: زمانی که شما دارای حجم بزرگتری هستید، معمولا می توانید مقدار وزنه های سنگین تری را جابجا کنید. ممکن است این ناشی از، داشتن وضعیت اضافه وزن برای مدتی طولانی باشد، و در پی آن بدن شما و ماهیچه های آن مجبور شده اند برای این مدت طولانی، با مجموع وزن توده بدنی بیشتری سر و کله بزنند.

خاطرتان هست که در ابتدا عرض کردم؛ بخشی از امر تغذیه در پاورلیفتینگ، افزایش کارائی بدنی می باشد. خوب، آب، برخلاف چربی ها، به خوبی می تواند به قوای اهرمی، یاری رساند. حالا چه چیزی تعیین کننده اصلی در مقدار آبی می باشد که یک پاورلیفتر در بدن خود، حمل می کند؟ پاسخ سطح گلیکوژن بدن ورزشکار در حال حاضر است. سطح گلیکوژن شما نیز دست خوش مقدار کربوهیدراتی می باشد که شما بصورت روزانه، میل می کنید. زمانی که شما بطور مداوم به جهت افزایش وزن، از یک رژیم غذایی پر کربوهیدرات، بهره می برید، مخازن کلیگوژن شما، کاملا پر شده و پر می مانند.

این امر نه تنها به معنای بالا بودن سطح آب موجود در بدن شما می باشد که قوای اهرمی بدنتان را افزایش می دهد، بلکه باعث خواهد شد، پس از هر جلسه تمرینی، با سرعت بیشتری ریکاوری کرده و جلسات پی در پی را با حداکثر انرژی پشت سر بگذارید، چرا که سطح گلیکوژن خود را بالا، حفظ کرده اید. در طی زمان، این امر هم به ساخت توده عضلانی شما، کمک کرده و هم بصورت کلی، در ورزش پاورلیفتیگ، تغذیه در حجم و تعداد دفعات بیشتر (البته حساب شده)، باعث افزایش کارایی مورد نیاز این ورزش می شود. پس بگونه ای، بالا بودن چربی ناشی از تغذیه گسترده از منابع حاوی کربوهیدرات، می تواند نشانه ای از بیشتر بودن قوای بدنی باشد، به نحوی که این بالا بودن چربی تنها نشانه قوی تر بودن می تواند باشد، نه علت آن.

در اینجا با هم به بررسی یکسری مطالعات موردی بر روی تعدادی از ورزشکاران این رشته، می پردازیم. این موارد به بررسی این امر می پردازند که چرا افزایش حداکثر توده عضلانی شما، نسبت به کلاس وزنیتان جهت رقابت، امری بسیار مهم می باشد.

سه بررسی موردی بر روی سه گروه از ورزشکاران این رشته

در جدول بالا، مورد اول به مقایسه ورزشکار چاق و ورزشکار با درصد چربی پایین، می پردازد.

قد و وزن ورزشکاران مانند هم بوده، درصد چربیشان بایکدیگر متفاوت می باشد. میان این دو ورزشکار، به اعتقاد شما کدام یک برنده رقابت می باشد؟ خوب در اینجا، ورزشکاری B به علت داشتن درصد چربی پایین تر ولی دارا بودن وزنی برابر با ورزشکار A، دارای توده عضلانی بیشتری می باشد، و این مورد در Lean Body Mass (LBM)، نیز ذکر شده است، یعنی بگونه ای وزن توده بدنی بدون چربی. پس به راحتی می توان تشخیص داد که ورزشکار دومی، برنده می باشد، چرا که حجم عضلانی بیشتر برابر است با قدرت ایجاد انقباض بیشتر.
ادامه دارد…
پاینده و سرافراز باشید.
سید مهران موسوی پور.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *