استرس وارد بر بدن…

درود بر شما، اکثر ورزشکاران عزیز از این مهم با خبر هستند که مسائل استرس زا می تواند بصورت مأثری جلوی پیشرفت و نائل شدن به اهداف ورزشی ایشان را بگیرد یا سرعت این پیشرفت را بصورت فزاینده ای، بکاهد.

مایک منتزر در یکی از مقالات آموزشی اش ذکر می کند که خود تمرینات ورزشی به نوعی تحمیل استرس بر بدن می باشد، تا جایی که این استرس برای بدن قابل تحمل باشد، بدن می تواند واکنشی تطبیقی از خود نشان داده و خود را با این به نوعی اضافه بار اعمال شده، سازگار کند. برای مثال شما با اجرای تمرینات بی هوازی به هدف افزایش قدرت و حجم توده عضلانی، استرسی را بر بدن خود تحمیل می کند. حال اگر این اضافه بار و استرس وارده را بدن تاب آورد و واکنش مثبتی از خود نشان دهد، ورزشکار افزایش توده و قوای عضلانی را تجربه خواهد کرد.

از سوی دیگر اگر مقدار این استرس بوسیله اجرای تعداد ستها و حرکاتی بیش از حد، افزایش چشمگیر داشته باشد، ترشح هورمون های کاتابولیسم مانند کورتیزول به شدت در بدن افزایش خواهد داشت. همین عامل جلوی افزایش توده عضلانی و کسب قوای ماهیچه ای را خواهد گرفت. پس در مجموع می بایستی در تمرین هوشمندانه عمل کرد و بوسیله تمرینات حساب شده، میزان استرسی را بر بدن وارد کرد که برایش قابل تحمل بوده و واکنش مثبتی را در پی داشته باشد.

بخاطر داشته باشید که به هیچ عنوان تمرین بیشتر، در ورزشهای قدرتی بخصوص زیبایی اندام ، پرورش اندام و پاورلیفتیگ، نتیجه مثبتی را درپی که نداشته هیچ، موجبات تخریب شدید عضلانی را فراهم می کند.

پیروز باشید.
سید مهران موسوی پور

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *