آناتومی حرکت کرانچ به همراه نکات تکمیلی

حرکت کرانچ یکی از سنتی ترین حرکات تقویت عضلات شکمی بوده که بصورت همزمان روی عضلات راست شکمی بصورت متمرکز و عضلات مایل شکمی بصورت ثانویه اعمال فشار می کند.

عضلات راست شکمی
عضلات مایل شکمی

این حرکت را نیز می توان آنچنان اجرا کرد که بخش ساق پا را روی نیمکتی به نحوی قرار داد که زاویه ای معادل ۹۰ درجه مابین رانها و ساق پا بوجود بیاید که به کرانچ ۹۰ درجه معروف است، برخی ورزشکاران این نحوه اجرای حرکت را بیشتر می پسندند چرا که ممکن است توان انقباض ماهیچه را برای ایشان افزایش بدهد.

شکم ۹۰ درجه

همچنین در این حرکت می توانید برای افزایش بار تمرین از گرفتن یک صحفه وزنه اضافی پشت سر خود استفاده کنید و مقاومت حرکتی را افزایش دهید، بعد از رسیدن به ناتوانی وزنه را کنار گذاشته و بلافاصله به ادامه تکرارها مجددا تا ناتوانی بپردازید که این یعنی در حال اجرای تکنیک دراپ ست هستید.

در زمان جمع کردن بدن به داخل عمل بازدم و در زمان اجرای دامنه منفی حرکت، عمل دم را اجرا کنید.
می توانید ریتم حرکت را بین ۱ تا ۵ ثانیه برای بخش مثبت، ۲ تا ۵ ثانیه مکث در اوج انقباض و ۳ تا ۸ ثانیه را جهت اجرای دامنه منفی تکرارها، حفظ کنید، در زمانی هم که به تکراری رسیدید که توان اجرای با ریتم آهسته را دیگر نداشتید، می توانید بر سرعت اجرای تکرارها با کنترل کامل روی کارکرد عضلات درگیر بیفزایید تا تارهای ماهیچه ای را جهت رشد بیشتر به تحریک حداکثری برسانید.

به هیچ عنوان با دستانتان به پشت سر و گردن جهت اجرای حرکت فشار نیاورید چرا که به شدت موجب آسیب در دراز مدت به مهره های گردن می شود.

اوج دامنه مثبت نقطه ای است که کمربند شانه ای به همراه بخشهای از عضلات بالای پشت از زمین یا نیمکت مربوطه جدا شود و نیازی به بالاتر آمدن از این دامنه نیز نمی باشد چرا که این امر می تواند به ستون مهره های کمر آسیب وارد کند.
رمز کارکرد این حرکت اجرای اولیه آرام و غیر پرتابی بوده تا فشار به درستی روی عضلات درگیر در تمرین پخش شود.

کران معمولی
کرانچ ۹۰ درجه
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *