تفاوتهای تمرین با وزنه آزاد و دستگاه ها…

زمانی که شما در حال تمرین کردن با وزنه آزاد یا همان دمبلها یا هالتر هستید، جدای از کارکرد عضله هدف در تمرین، یکسری عضلات ثبات دهده نیز در حین اجرای حرکت جهت حفظ مسیر حرکت و کمک به اجرای تمرین به عضله اصلی، فعال شده و به رشد تحریک می شوند، ضمن اینکه این عمل در اجرای حرکات با دمبل حتی بیشتر از هالتر رخ می دهد و معمولا توان جابجایی تناژ وزنه کاهش می یابد چرا که بدن قدری انرژی صرف حفظ تعادل دمبلها، به مراتب بیشتر از هالتر، می کند.

البته این خود مزایای همچون تمرین دادن دو نیمه بدن به صورت جداگانه و کارکرد روی نقاط ضعف را با تمرکز بیشتر و رفع عدم بالانس در نیمه چپ و راست بدن را برای شما فراهم می کند.
تحقیقات نشان داده که این کارکرد شمار بیشتری از عضلات در تمرین با وزنه آزاد موجبات ترشح هورمونهای آنابولیزان را در بدن به مراتب بیشتر از تمرین با دستگاه ها فراهم می کند.

بصورت کلی وزنه های آزاد عضلات درگیر در تمرین را در نیمه دامنه حرکت یعنی نقطه وسط دامنه مثبت و میانه دامنه منفی حرکت، دچار بیشترین کارکرد کرده و تحریک به رشد را در این بخش از حرکت به مقدار زیادی موجب می شود، برای همین است که مثلا در حرکت جلو بازو هالتر ایستاده سخت ترین بخش حرکت همین عبور از میانه دامنه حرکت است. همچنین در تمرن با وزنه آزاد در بسیاری از حرکات با سهولت بیشتری می توان تقلب کرد و حرکت پرتابی را به اجرای گذاشت.

تمرین با وزنه آزاد در برابر تمرین با دستگاه

از سوی دیگر در تمرین با سیم کشها و دستگاه ها، قدری از شمار عضلات تعادل دهنده در حرکت کاسته شده و ورزشکار با تمرکز بیشتری روی عضله هدف به تمرین می پردازد.

زمانی که شما یک عضله را با دستگاه تمرین می دهد، بیشترین کشش را در شروع و اوج بخش مثبت تکرار ها خواهید داشت، برای مثال حرکت نشر از جانب دمبل و سیم کش را در نظر بگیرد، در اجرای با دمبل عملا در انتهای بخش منفی حرکت فشار به شدت روی عضله هدف کاهش می یابد ولی در نوع اجرای با سیم کش هم در شروع وهم در انتهای دامنه منفی بیشترین کشش را روی عضلات درگیر در تمرین خواهید داشت که این مطلب این دو نوع اجرای حرکت را مکمل یکدیگر می کنند.
از سوی دیگر اجرای حرکات با دستگاه ها نحوه پیشروی حرکت را تا قدر زیادی سازمان داده و منظم می کند و قدری از اجرای حرکات پرتابی نیز می کاهد.

شایان ذکر است که باوری در خصوص اینکه مثلا فلان حرکات چه با ماشین و یا چه با وزنه آزاد جهت دوران کات هستند و یکسری دیگر برای دوران حجم، اشتباهی بیش نیست، حجم و کات کاملا به تغذیه شما وابسته است نه به نحوه تمریناتتان.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *