آناتومی حرکت پرس سرشانه، دمبل موازی – بخش اول

درود بر شما، به درخواست عزیزان، قصد دارم، تا جایی که برایم مقدور است، به تشریح حرکت پرس سرشانه، دمبل موازی که در زبان اصلی به عنوان Seated neutral grip dumbbell overhead press شناخته می شود، بپردازم.

این حرکت دو نوع کلی جایگیری آرنج دارد، اولی که از گذشته به صورت مرسوم مورد استفاده ورزشکاران عزیز قرار می گرفته است، به نحوی آرنج ها، در شروع حرکت به سمت کنارهای بدن و به سمت بیرون قرار می گیرند. این رویه می تواند ضمن اینکه بخش جلویی سرشانه ها، کمی از فیبر بالای عضلات سینه و کمی هم عضلات سه سربازویی را در گیر سازد، قادر است به عضلات کناری سرشانه نیز، فشار قابل توجهی را اعمال سازد، ولیکن این رویه می تواند بر مفصل شانه نیز، فشاری وارد سازد که از نمونه دومی که شرح داده می شود، کمی بیشتر است.

ابتدای دامنه مثبت حرکت 
Seated neutral grip dumbbell overhead press
انتهای دامنه مثبت حرکت 
Seated neutral grip dumbbell overhead press

رویه دوم؛ در ابتدای دامنه مثبت تکرار، آرنجها به سمت داخل بدن و جلوی تنه جمع می شوند که در زبان اصلی به حرکت seated elbows-in dumbbell overhead press معروف بوده و باعث می شود که از فشار وارد شده بر مفصل شانه کاسته شده، همچنین از درگیری عضلات بخش میانی سرشانه کاسته شده و بر کار کرد عضلات کمکی سه سربازویی، افزوده شود.


 seated elbows-in dumbbell overhead press

خیلی از عزیزان، بوسیله این رویه دوم، قادر به جابجا سازی وزنه سنگین تری نسبت به رویه اولی، هستند، چرا که بر درگیر شدن عضلات سه سربازویی که به نسبت از عضلات کناری سرشانه ها، قوی تر هستند، افزوده و ورزشکار را قادر می سازد، وزنه ای سنگین تر را در تمرین خود، بکار گیرد.

ادامه دارد….
در پست های بعدی، به نکات حرکتی، تکنیکهای مفید و ویدئو های آموزش این دو حرکت، می پردازم.
برقرار باشید.
سید مهران موسوی پور

قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *