افزایش وزن توده عضلانی – بخش هشتم

درودها بر شما، یکی از مهمترین وعده های غذایی که یک ورزشکار پرورش اندام در هر شاخه ای از این ورزش، به خصوص به جهت افزایش وزن توده عضلانی، می بایستی به درستی و به صورت منظم رعایت نماید، وعده غذایی پس از تمرین بوده که بوسیله آن، بدن باید وارد یک فاز آنابولیسم شده و ریکاوری را، در پیش گیرد.

شما در طی تمرین، عضلات و سیستم عصبی خود را، دچار استرس می نمایید. هرچه بر کمیت و مدت زمان تمرین، افزوده می شود، رفته رفته سطح ترشح هورمون کورتیزول که به نام هورمون استرس نیز معروف می باشد، در بدن شما بالا می رود. یکی از روش های کاهش این هورمون پس از تمرین، دریافت کربوهیدرات از منبعی با شاخص قندی بالا بوده که به سرعت روند پر شدن مجدد ذخائر گولیکوژن بدن شما، از سر گرفته شده تا به نوعی از تخریب عضلات، به خصوص پس از یک جلسه تمرینی شدید، جلوگیری شده و توسعه عضلانی، در پیش گرفته شود.

هرچه این نوعی قند یا همان کربوهیدرات میل شده، به گلوکز، دارای ساختار نزدیک تری باشد، در این زمان خاص، برای شما بهتر عمل می کند، چرا که دیگر بدن با سرعت بیشتری می تواند روند تغذیه عضلات را در پیش گیرد. منابعی مانند پودر دکستروز که در داروخانه ها موجود است و یا خاک قند و حتی همین قند و شکر معمولی، می توانند به راحتی شما را در این مهم یاری رسانند. میزان این کربوهیدرات دریافتی، از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده، ولیکن بیشتر منابع، بر روی حداقل ۴۰ الی ۵۰ گرم کربوهیدرات با سرعت جذب بسیار سریع، بلافاصله پس از تمرین، تاکید دارند. در کنار این مورد، به خصوص جهت عزیزانی که خواهان افزایش وزن توده عضلانی هستند، فرضا میل نمودن شش عدد خرما و یا یکی دو عدد موز نیز، بسیار مفید می باشد.
ادامه دارد.

پاینده باشید.
مهران موسوی پور.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *