آماده سازی ذهنی عضلانی، در ابتدای یک جلسه تمرینی – بخش اول

درود بر شما، برخی اوقات ممکن است شما در یک حرکت، ست اول آن را بتوانید فرضا با تعداد تکرار ۱۰ به ناتوانی برساند، پس از یکی دو ست اگر مجددا ستی دیگر را تا ناتوانی پیش ببرید، خواهید دید، برعکس تصور، به تعداد ۱۲ تکرار رسیده ناتوان شدید، حال آنکه عقل سلیم حکم می کند؛ در صورتی که تمامی پارامترهای بکارگرفته در ست اول را مجددا در ست دوم بکار گرفته باشید، مانند ریتم اجرای تکرارها، اسلوب حرکتی صحیح و بدون تقلب و مواردی از این دست، می بایستی قاعدتا در تعداد تکراری کمتر نسبت به ست اول، به ناتوانی می رسیدید، مثلا ۷ یا ۸ تکرار، خوب دلیل این امر چه چیزی می تواند باشد؟ پاسخ عدم آمادگی لازمی جسمی و ذهنی، جهت پیشبرد تمرین.

اگر شما به درستی و کافی، زمانی مشخص را صرف گرم نمودن کلی و تخصصی عضلات مورد نظرتان که قرار است تمرینشان بدهید، نکرده باشید، ضمن اینکه به شکلی صحیح گردش خون را به سمت عضلات افزایش نداده اید، هنوز آمادگی ذهنی لازم را نیز برای دست و پنجه نرم کردن با وزنه تمرینی، کسب ننموده اید. این می تواند به راحتی به جسم شما نیز آسیب وارد آورد.

جدای از ایجاد شرایط وارد سازی آسیب به بدن، در زمانی که شما به درستی روند آماده سازی و گرم نمودن را پشت سر نگذاشته اید، عضلات نیز نمی توانند به صورتی هر چه تمام تر، توانایی خود را به شما نشان دهند، به همین علت در این مثال ذکر شده، در ست دوم، توانسته اید تعداد تکرار بیشتری را با همان شرایط و وزنه، تا ناتوانی به اجرا بگذارید.

این امر به معنای بازی کردن رول آماده سازی، توسط ست اول بوده است، در صورتی که این ست می بایست نقش یک ست تمرینی هرچه تمام تر را برای شما بازی می کرد.

اغلب عزیزان، کمترین ارزشی را برای گرم نمودن جسمی و آماده سازی ذهنی خود در شروع تمرین قائل نیستند، این امر ضمن اینکه کارایی شما را به شدت کاهش می دهد، موجبات آسیب دیدگی را نیز فراهم می آورد. پس به درستی ذهن و عضلات را آماده تمرین بنمایید.

ادامه دارد…
پاینده باشید.
سید مهران موسوی پور

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *