راهنمایی جهت اعمال بار تمرینی به عضلات سینه ای – بخش اول.

درود بر شما، اغلب عزیزان ورزشکار مشغول در رشته ورزشی پرورش اندام و یا تناسب اندام، زمانی که قصد اعمال بار تمرینی بر عضلات سینه ای خود را دارند، معمولا بین ۱۵ الی ۲۵ ست تمرینی، متشکل از تعداد ۵ الی ۱۰ حرکت مختلف را در نظر گرفته و به اجرای آن می پردازند. البته یک چنین رویکردی را معمولا جهت دیگر عضلات خود نیز بکار برده که اکثر آن ناشی از تماشای فیلم های تمرینی قهرمانان تراز اول این رشته و یا مطالعه مطالبی زرد که کمترین وقتی صرف گزینش صحیح رویه تمرینی، در آنها لحاظ نشده است، می باشد.

این ورزشکاران تراز اول، زندگی، ورزش و کل روزمرگی آنها، با ۹۹ درصد دیگر افرادی که در این ورزش مشغول هستد، متفاوت می باشد. پس به هیچ روی صحیح نمی باشد که از رویه ایشان پیروی نمایید. در مجموع به راحتی می توان گروه عضلانی سینه را بوسیله دو تا چهار حرکت مختلف، با استفاده از تکنیک های شدت دهنده، کاملا به رشد، تحریک نمود.

در ابتدا بایستی توجه بفرمایید که اصلا کارکرد این عضلات در رشته پروش اندام، به چه شکلی است و در چه بیومکانیکی به بار تمرینی، نیرو اعمال می کنند. این عضلات وظیفه هل دادن وزنه به سمت روبرو را بر عهده داشته، که در حرکات پرسی از انواع شنا و پارالل گرفته تا پرس های سینه به این عملکرد، می پردازند. وظیفه نزدیک کردن بار در مسیری نیم دایره ای به سمت داخل را بر عهده داشته که در انواع قفسه ها چه با دستگاه چه با دمبل و یا سیم کش، رخ می دهد. روند دیگری که این عضلات در آن درگیر هستند، جابجا سازی وزنه در مسیر مانند اجرای حرکت پول آور می باشد که به عضلات لاتسیموس دورسی در جابجا سازی بار تمرینی یاری می رسانند.

قویترین بیومکانیکی که این عضلات جهت جابجا سازی بار تمرینی می توانند اتخاذ کنند، در حرکاتی مانند پارالل و یا پرس های زیر سینه رخ می دهد، در این شکل از جابجای وزنه، این عضلات با حداکثر توان خود عمل می کنند، به همین علت است که پاور کارها و یا شرکت کنندگان در رقابت های پرس سینه، بدن را پل زده تا بالاتنه را در حالتی مانند پرس زیرسینه قرار دهند.

اشتباه دیگری که شمار زیادی از ورزشکار مشغول در این رشته، به آن دست می زنند، استفاده از حرکاتی با کاربردی یکسان در یک برنامه تمرینی می باشد، مثل اجرای قفسه بالا سینه هم با دمبل و هم با سیم کش در یک جلسه و یا اجرای پرس سینه هم با هالتر و هم با دمبل در یک جلسه تمرینی، خوب این دو دسته با هم گروهی های خود، کاربردی مشابه داشته، پس اجرای دو حرکت با کارکردی مشابه چه دلیلی می تواند داشته باشد؟؟؟ پیروی از رویه تمرینی افراد حرفه ای!!! که تازه بخش اعظم فیلم های منتشر شده از آنها تنها نقش تبلیغاتی و کاملا نمایشی دارد…اکثر ایشان در این ویدو ها تنها در حال تبلیغ برای کمپانی های مختلف هستند و هیچ ارزشی برای رویه تمرینی و یا آموزش شما قائل نیستند، آن کمپانی ها هم که تنها جیب شما را هدف گرفته اند….

ادامه دارد…
برقرار باشید.
سید مهران موسوی پور

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *