راهنمایی جهت اعمال بار به عضلات زیربغل – بخش دوم

درود بر شما، حال بپردازیم به انتخاب حرکات مناسب تقویت کننده عضلات زیربغل، جهت یک جلسه تمرینی مربوطه. در گذشته هم خدمتتان عرض کرده ام، اگر شما در یک جلسه تمرینی، دو حرکت با کاربردی مشابه را مورد استفاده قرار دهید، برای مثال حرکت زیربغل دمبل تک خم و زیربغل دستگاه H، که در هر دو آنها، بار تمرینی از روبرو، به سمت بدن کشیده می شود، تنها در حال اتلاف وقت و انرژی خود هستید، چرا که جهت تقویت و به رشد تحریک کردن عضلات درگیر در این حرکات، استفاده کردن از یکی از این حرکات، کفایت می کند و نیازی به حرکت دومی، با کاربردی یکسان نمی باشد.

بایستی در نظر داشته باشید که در زمان کشش بار تمرینی از بالا سر به سمت بدن، بیشتر عضلات بخش های بیروی گروه عضلانی پشت و زیربغل، درگیر شده، یعنی بخشهایی که بیشتر ظاهری دارای پهنا و اصطلاحا هفتی شکل را به بالا تنه می دهند، بکار گرفته می شوند. از سوی دیگر وقتی شما در حرکات قایقی، یا همان انواع روئینگ، وزنه را از سمت روبرو به سمت بدن می کشید، بخش های داخلی گروه عضلانی پشت، در بالاتنه فعال شده که بیشتر ظاهری قطور را به بدن ورزشکار از نمای جانبی، اعطا می کنند، در حرکاتی هم مانند پول آوری دمبل، دستگاه و یا سیم کش، بخشهایی بیرونی از عضلات لاتسیموس دورسی به شدت فعال شده و در مجموع ظاهری پر و حجیم را به بخشهای بیرونی بالای پشت، می بخشند.

حالا با این اوصاف، به انتخاب حرکات می پردازیم. در حرکاتی که وزنه از بالا به سمت پایین کشیده می شود و یا حرکاتی مانند بارفیکس مرسوم که بدن در خطی مستقیم به سمت بالا کشیده می شود، بخش های بیروی به رشد و افزایش قوا تحریک شده و در کارکرد، درگیر می شوند. حال در میان اینها حرکاتی ماننده زیربغل لت دست باز از جلو یا از پشت و یا بارفیکس دست باز از جلو یا از پشت، بیشتر به عضله ای به نام رمبوئید که بخشی کوچک از عضلات پشت بوده، اعمال فشار کرده و نقش چشم گیری در افزایش پهنای بالا تنه بازی نمی کنند، هرچند در نمونه های دیگر بارفیکس این عضله به درستی بکار گرفته شده و تقویت می شود، ضمن اینکه در زمان اجرای این حرکات از پشت، ممکن است به شدت به مفصل شانه آسیب وارد شود. همچنین، به دلیل باز گرفتن میله، قوای عملکردی عضلات دوسر بازویی که نقش کمکی را در اینگونه حرکات بازی می کنند، به شدت کاهش یافته و نمی تواند به درستی در کشش وزنه نقش بازی کند….خوب راهکار چیست…؟

ادامه دارد….
سرافراز باشید
سید مهران موسوی پور

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *