آناتومی حرکت زیربغل کشش رو به پایین دستگاه…

درود بر شما، حرکت زیربغل کشش به پایین ماشین، از دسته حرکات مرکب و چند مفصلی بوده که می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای انواع حرکات بارفیکس باشد. با این ماشین شما قادر خواهید بود انواع اجرای حرکت بارفیکس را شبیه سازی کنید، ضمن اینکه در بخش انقباض نهایی در پایان دامنه مثبت تکرارها، به ورزشکار قابلیت ایجاد انقباضی بیشتر از انواع حرکات مشابه را می دهد.

هدف اصلی این حرکت اعمال فشار به عضله پشتی بزرگ یا همان لاتسیموس دورسی بوده که تقویت آن ظاهری پهن را به بالاتنه ورزشکار می دهد.
مانند دیگر حرکاتی که در آن ورزشکار قصد درگیری عضلات پشتی بالاتنه را دارد، در حین اجرای دامنه مثبت حرکتی، در بخش شروع حرکت و در بدو امر می بایستی کتفها بصورت همزمان به سمت پایین و عقب کشیده شود، قفسه سینه به سمت جلو و بیرون متمایل شده و به ستون فقرات قوسی به سمت جلوی بدن داده تا عضلات درگیر را در بهترین بیومکانیکی عملکردی خود قرار دهید.

همانگونه که در گذشته نیز خدمتتان عرض کرده ام، استفاده از بند لیفت در اینگونه حرکات، میزان درگیری عضلات ساعد و دوسر بازویی را کاهش داده و به ورزشکار این امکان را خواهد داد تا با تمرکز بیشتری بر روی عضلات هدف، اعمال فشار بنمایند.
اشتباه رایجی که ورزشکاران در اینگونه حرکات مرتکب می شوند، استفاده از وزنه بیش از توانشان و خم کردن بدن به سمت عقب جهت کشش وزنه بوده که کلا مزیتهای حرکتی را از بین خواهد برد.

مکث در بخش اوج انقباض یکی از الزامات اینگونه از حرکات کششی زیربغل، بوده که می توان عمق فیبر ماهیچه ای عضلات درگیر را بکار گرفته و به رشد تحریک می کند.
در زمان اجرای دامنه مثبت عمل دم، مکث در اوج انقباض تنفس طبیعی و اجرای دامنه منفی، عمل بازدم را انجام دهید.

در این حرکت می توان از تکنیکهایی مانند دراپ ستها، استراحت و توقف، تکرارهای کمکی و اجباری، تکراهای نیمه و یک چهارم دامنه حرکتی، فشار منفی و….بهره لازم را برد. همچنین می توان در ابتدا یک ست پول آور را با رویکرد درگیری عضلات لاتسیموس دورسی تا ناتوانی اجرا کرد و بلافاصله به اجرای این حرکت مجددا تا ناتوانی پرداخت و در مجموع یک سوپرست پیش خستگی را به اجرا گذاشت.

پاینده و استوار باشید.
سید مهران موسوی پور.

آموزش تصویری این حرکت
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *