اشتباه در انتخاب تعداد حرکات تمرینی…

درود بر شما، خیلی از عزیزان پرورش اندام کار تصور می فرمایند که بایستی در هر جلسه تمرینی انواع و اقسام حرکات را جهت عضلات بکار گرفت، این برداشت اشتباه هم ناشی از مشاهده فیلمهای تبلیغاتی بدنسازان تراز اول جهان و مطالعه برنامه تمرینی منسوب به ایشان می باشد، غافل از اینکه این ورزشکاران تراز اول افرادی حرفه بوده که کلا زندگیشان را وقف ورزش کرده اند و با یک ورزشکار غیر حرفه ای تماما فرق می کنند.

قانون سنگ نوشته ای وجود ندارد که مثلا بایستی حتما در یک جلسه تمرینی سینه چندین حرکت مختلف را جهت این عضلات بکار برد، بخشی از این برداشت اشتباه هم به این مطلب برمی گردد که افراد عضله ای مانند سینه را به بخشهای بالا، میانه و پایین تقسیم می کنند و برای هر قسمت چند حرکت در نظر می گیرند، فرضا پرس زیرسینه را برای بخش پایین سینه و پرس بالا سینه جهت بخش بالا و در کنار اینها چند نوع قفسه با دمبل یا با دستگاه به همراه پرس سینه یا با وزنه آزاد یا با دستگاه را برای بخش میانی و دیگر نواحی عضله سینه لحاظ می کنند، غافل از این امر که عضله سینه ای وظیفه هل دادن یا همان پرس کردن بار تمرینی به سمت جلو و کمی متمایل به پایین را دارد که بهترین حالتش در حرکات زیرسینه و پارالل اتفاق می افتد، در کنارش در امر جابجایی بار تمرینی در مسیری مانند حرکت پول آور مشارکت می کند.

در این دو عملکرد اصلی عضله سینه ای بصورت یکپارچه منقبض شده و اقدام به جابجایی بار تمرینی، می کند. حال شخص ورزشکار انواع حرکات را در کنار هم جهت این عضله ردیف می کند و در نهایت دچار تمرین زدگی می شود.

شما می توانید برای تنوع هم که شده مثلا در یک جلسه تمرینی حرکات پارالل، قفسه سینه دمبل و پرس بالاسینه هالتر را بکار گیرد و در جلسه بعدی تمرین از حرکاتی مانند پرس زیرسینه هالتر یا دمبل، قفسه بالاسینه و شنا سوئدی بهره لازم را برده و هم کیفیت تمرین را افزایش داده و هم از کمیت تمرین بکاهید تا دچار تمرین زدگی نشوید.

پاینده و سربلند باشید.

قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید یک چیزی رو متوجه نشدم بنده، اینکه هر تعداد حرکت تمرینی روی عضله اجرا بشه مشکل ساز نیست؟

    • درودها بر شما جناب، در پست های مختلف، در خصوص تمرین بیش از حد و انتخاب تعداد بیش از حد حرکات، به وفور مطلب خدمتتان ارائه کرده ام. می توانید آنها را نیز مطالعه بفرمایید تا به یک نمایی کلی از تعداد حرکات انتخابی، دست یابید. پاینده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *