انتخاب نوع کربوهیدرات جهت قبل و بعد از یک جلسه تمرینی

درود بر شما، کربوهیدراتها دارای پارامتری به نام نمایه قندی یا ضریب گلیسمیک هستند که بوسیله این شاخص، سرعت تبدیل آنها را به قند خون یا گلوکز دربدن نشان می دهند.

حال این شاخص هرچه از عدد ۵۵ پایین تر باشد، جهت مصرف و تامین انرژی قبل از یک جلسه تمرینی مناسب بوده و هر چه از ۵۵ بالاتر باشد بیشتر بدرد ریکاوری ذخایر گلیکوژن بعد از یک جلسه تمرینی بی هوازی، می خورد.

شما اگر یک ماده غذایی تامین کننده قند و کربوهیدراتی که دارای ضریبی بالاتر از ۵۵ است را مانند موز در فاصله یکساعت و نیم قبل از تمرین میل کرده باشید و اگر در این فاصله فعالیت بدنی خاصی که نیازمند تامین انرژی آنی و بالایی داشته باشد انجام نداده باشید و همچنین ذخایر گلیکوژن عضلات و کبد شما نیز پر باشد، هورمون انسولین در بدن ترشح شده و این قند مازاد در جریان خون را کاهش داده و در سلولهای چربی ذخیره سازی می کند.

حالا شما هم بر بافت چربی یتان افزوده اید و هم دچار کمبود قند و انرژی شده اید، در حالی که اگر این موز را بلافاصله بعد از تمرین یا در فاصله ۳۰ دقیقه قبل از تمرین میل کرده بودید(البته این ۳۰ دقیقه در افراد مختلف متفاوت است)، برای تمرین انرژی تامین می کردید و برای بعد از تمرین هم به ریکاوری ذخایر گلیکوژنتان سرعت می بخشیدید.

در ادامه لینکی را از ویکی پدیا خدمتتان ارائه می کنم که شامل نمایه قندی یکسری از مواد غذایی است.

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA_%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF_%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C_%D8%A8%D8%B1_%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87_%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5_%DA%AF%D9%84%D9%88%DA%A9%D8%B2

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D9%87%D8%B1%D8%B3%D

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *