وسواس فکری….بخش نخست

درود بر شما، معمولا ورزشکاران مبتدی تا متوسطی که ورزش بدنسازی را با هدف ارتقاء حجم توده عضلانی، تناسب اندام، شکل دهی عضلات و کاهش بافت چربی، به صورتی جدی دنبال می کنند و بر این امر استمرار دارند، دچار حالتی بسیار خطرناک از منظر اهداف مورد نظرشان می شوند؛ آنهم چیزی نیست جز داشتن رفتاری وسواس گونه که خود می تواند موجبات کاهش توده عضلانی را فراهم آورد.

این رفتار می تواند بخش های مختلفی از امورات روزانه فرد را تحت تاثیر گذاشته، به گونه ای به بدن و ذهن ورزشکار استرس وارد کرده، ترشح هورمون کورتیزول را افزایش داده که در پی آن بدن ورزشکار به سرعت حجم توده عضلانی بسیار ارزشمند خود را، از دست خواهد داد.

برای مثال بانویی را در نظر بگیرید که بدنسازی را به هدف تناسب اندام، اجرا می کند. ایشان به مهمانی ای دعوت شده و در آنجا با تمام توان خود در مقابل پیشنهاد افراد در خصوص میل کردن شیرینی و یا هر ماده غذایی مشابه، مقاومت می کنند، آنچنان که تو گویی همین فردا صبحش مبیخواهند بر سکوی مسابقات قهرمانی تناسب اندام جهان، به مسابقه بپردازند.
این تلاش ایشان برای جلوگیری از میل کردن شیرنی، خود استرسی را در جسم شان تولید می نماید، در پی آن افزایش ترشح هورمون کورتیزول، عصبی شدن و ادامه ماجرا…

حال تصور کنیم این بانوی ورزشکار نتواند خیلی مقاومت کند و به میل کردن یک عدد شیرینی تن دهد، چند دقیقه ای که از این امر می گذرد، اگر به احوالات ایشان توجه بفرمایید، گویی آخر الزمان رخ داده، دنیا بر سر ایشان خراب شده است؛ که وایییی من با خودم چه کردم….وااااویلااااا شیرررینی خوردم!!! الان ۲۰ کیلو می رود روی وزنم…!!!؟؟؟

خوب این یکی از تله های ذهنی است که فرد درون آن می افتد، بابا ما قرار است زندگی کنیم، قرار نیست صبح تا شب با دقتی وسواس گونه همه چیز را چک نماییم، این حالت ناشی از مقایسه خود با ورزشکاران فوق حرفه و چهره های پوشالی فضای مجازی است، ملت غافل از اینکه تصاویر نشر یافته از این ورزشکاران تمامی با انواع افکت های تصویر پوشش یافته و تازه زمانی از ایشان عکس تهیه شده که مثلا در اوج رژیم مسابقات می باشند…در مواقعی دیگر یک چنین افردی، به مقداری حساب شده شیرینی جات مصرف می نمایند، مثلا در وعده غذایی بعد از تمرینشان، یا بصورت هفتگی یکی دو بار به مقدار اندک تا بدن ایشان به این رویه عادت نکرده، به ناگاه با مصرف شیرینی دچار شوک شده و حتی به سرعت سوخت و ساز را جهت سوزاندن کالری وارد شده، افزایش دهد و کارکرد بدنی ورزشکار را ارتقاء بخشد.

پس چندان به خود سخت نگیرید و از زندگی سالم لذت ببرید.
ادامه دارد….
پاینده باشید.
سید مهران موسوی پور

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *